Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 1 juli 2016

Een schitterend offer (2010) documentaire van Karin Junger


Het beroep van moderne danser is zwaar maar geeft veel voldoening

Ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan van het Nederlands Dans Theater (NDT) maakte Karin Junger een boeiend portret van dit theater aan de hand van vier personen die eerder bij het theater werkten of er nog bij beginnen. Het viertal (zie foto) danst samen in een voor hen gemaakte choreografie die tussen de portretten van de dansers en het werk in het Dans Theater wordt getoond.

Junger begint bij de sollicitatie van Arina Trostyanetskaya (linksonder) die in Sint Petersburg woonde en zelfs haar vriendje in de steek laat om in Den Haag te gaan dansen. Ze doet auditie en is de enige van de groep die mag blijven, al krijgt ze eerst nog een strenge medische keuring. Hoewel ze eerder een gescheurde kruisband heeft gehad, wordt ze toch toegelaten. Ze krijgt een kleedkamer toegewezen, volgt de dagelijkse klassieke les en hoort van een Russische collega dat er pas aan het eind van het seizoen een voorstelling komt.

Martinette Janmaat (midden) en Gérard Lemaitre (boven) waren vijftig jaar gelden betrokken bij de oprichting van het NDT uit onvrede met het klassieke ballet. Janmaat toont het verschil in de manier van bewegen: in de moderne dans heeft men contact met de aarde en beweegt men vanuit het centrum, zoals de Amerikaanse danseres en choreografe Martha Graham (1894-1991) voorstond. Ze nam net als zestien anderen ontslag bij het Nederlands Ballet. Men richtte de NDT op en trok inspirerende choreografen uit de Verenigde Staten aan, zoals Anna Sokolow, die de voorstelling Rooms maakte. Men werkte in het begin zonder subsidie en het moderne gedans werd door het publiek nog niet erg op prijs gesteld. Inmiddels bezoekt zelfs de koningin in 2010 de jubileumvoorstelling Dissolve in This van Jiri Kylián.

Lemaitre vindt de jonge dansers met hun atletische lijven een lust voor het oog en prachtig om mee te werken. Hij kijkt met plezier naar de repetities van de jubileumvoorstelling onder leiding van Johan Inger, die aanwijzingen geeft aan Arina, die zich wel thuis voelt in de groep. Lemaitre zegt dat dansers kwetsbaar zijn omdat de spiegel niet alleen aan de muur hangt maar ook overal om hen heen is. Arina wordt niet voor de jubileumvoorstelling geselecteerd. Haar naam staat niet op het formulier op het prikbord dat door de dansers met spanning bekeken wordt. Ze huilt in de kleedkamer en wordt door haar moeder getroost met het idee dat ze nog genoeg kansen zal krijgen. Ze oefent het repertoire voor de Open dag en gaat de muziek met elke repetitie beter aanvoelen. 

De Spaanse Sandra Marin Garcia (rechts) danst een belangrijke rol in de jubileumvoorstelling. Ze was daar niet onzeker over. Als ze niet gekozen wordt ziet ze dat als een keuze van de choreograaf en niet als een persoonlijk falen. Met haar danscarrière is een droom van haar uitgekomen, al is haar privéleven daardoor uit balans geraakt. Dansen is zwaar. Ze bezoekt de fysiotherapeut over een blessure aan haar voet en spreidt haar tenen met een tennisbal voor de voorstelling. Ook Arina krijgt weer last van haar knie. Ze is overstuur als daar weer vocht in zit. Ze laat zich zelfs onderzoeken in een collegezaal, maar ze is blij dat de kwetsuur haar danscarrière niet in de weg staat. Dansen blijkt een zwaar beroep, maar het is een schitterend offer, zoals de titel van de mooi opgebouwde documentaire aangeeft.

Hier de trailer, hier meer informatie over de eerste jaren van het NDT.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen