Zoektocht naar onbekende fotografe, die de ziel van anderen
vastlegde
Finding Vivian Maier
is een levendige documentaire waarin John Maloof achter de persoon van de
onbekende Vivian Maier (1926-2009) probeert te komen. Hij leerde haar kennen door
haar foto’s waarvan ze er meer dan honderduizend in negatieven achterliet, veel
van het straatleven in Chicago en New York. Maloof bouwt zijn film op een
spannende manier op. Chronologisch vertelt hij over zijn zoektocht die steeds
een stapje verder gaat en tenslotte een aardig inzicht geeft in de
persoonlijkheid van de fotografe, al worden niet alle geheimen rond haar
opgelost.
In 2007 werkte Maloof aan een boek over Chicago en zocht daarvoor
oude foto’s. Voor 380 dollar kocht hij op een veiling een doos met oude foto’s
van een zekere Vivian Maier. Hij vond de kwaliteit goed, zette er tweehonderd
op een fotoblog en ook op Flickr, dat veel reacties losmaakte, waardoor hij op
zoek ging de achtergrond van de fotografe. Hij vond in de doos een adres en
hoorde van de persoon aan de telefoon dat Maier vroeger zijn kindermeisje was
en dat er nog spullen van haar in een opslagruimte lagen. Maloof nam de spullen
mee en vond in een dichtgeplakte koffer nog veel meer onontwikkelde
filmrolletjes. Omdat het teveel werk was om alles zelf te ontwikkelen, vroeg
Maloof het MoMA om hulp, maar omdat die daar geen trek in had begon hij er zelf
maar aan. Een expositie van de foto’s in Chicago wordt een groot succes.
Op zoek naar de vrouw achter de foto’s vindt Maloof
aanwijzingen in haar spullen. Hij spreekt met mensen die haar gekend hebben,
waaronder televisiepresentator Phil Donahue, die haar als nanny voor zijn
kinderen had aangenomen. Op zelfportretten oogt ze anders dan Maloof gedacht
had. Ze heeft kort haar en draagt mannenkleren. Een vrouw die haar gekend heeft
vergelijkt haar met een Sovjet arbeidster uit de jaren vijftig.
Een vrouw die haar als een vriendin beschouwde, vertelt dat
Maier dol was op kinderen en altijd met ze op stap ging, met een snelle
wandelpas en de onafscheidelijke camera om haar nek. Een pupil vertelt dat
Maier altijd eerst naar de snoepafdeling van het warenhuis ging om haar tas vol
te laden met snoepgoed dat daar lag om te proeven. Maier was begaan met de
armen en op de hoogte van de politieke ontwikkelingen. Ze interviewde mensen in
winkels over de impeachment van Richard Nixon in 1974 en nam dat op op een cassetterecorder.
Anderen vertellen over haar Franse accent dat wel of niet echt zou zijn en haar
behoefte om zichzelf niet bloot te geven, onder andere door verschillende
achternamen te hanteren. In 1959 maakte ze een wereldreis. Ze vond de baan van
kindermeisje geschikt om haar werk als fotografe te kunnen doen.
Maloof raakt steeds meer geboeid door de vrouw achter de
fotografe, maar niemand weet iets over haar verleden. De vriendin van Maier
vraagt zich zelfs af of Maloof er goed aan doet om in haar leven te duiken,
maar hij kan toch de neiging niet weerstaan. Bij de burgerlijke stand in New
York hoort hij dat zij in die stad geboren is, dat haar familie een mysterie is,
maar dat haar moeder een Francaise was en dat een tante bij haar dood in 1965
niets aan haar familie wilde nalaten. Uit foto’s blijkt dat Vivian met haar
moeder in Frankrijk is geweest. Maloof heeft foto’s van een kerkje in een dorp,
zoekt vergelijkbare kerktorens in Frankrijk en komt uit op een dorpje in de
Alpen, waar nog een neef van Maier woont. Uit correspondentie blijkt dat Maier
haar foto’s graag had gepubliceerd, dus Maloof hoeft zich niet schuldig te
voelen over zijn wens de openbaarheid te zoeken. Hij laat meer foto’s afdrukken
door een scanstudio en verdiept zich verder in het leven van Maier die ook
duistere kanten bleek te hebben, zoals driftigheid en een enorme verzamelwoede
met kranten. Ze eindigde eenzaam. Ook haar vroegere vriendin had later geen
tijd meer voor haar. Een van haar pupillen denkt dat Maier in haar jeugd
mishandeld of misbruikt is geweest en daarom afstand nam van anderen. Om die te
overbruggen maakte ze foto’s, waarmee ze de ziel van anderen vastlegde en
zichzelf met hen verbond. Hoewel de kunstwereld haar nog steeds niet erkend
heeft, trekken de exposities van haar werk overal in de wereld veel publiek.
Hier
de trailer die begint met de veiling waar Maloof de eerste doos foto’s van
Maier koopt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten