Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 11 juli 2016

Filmrecensie: The selfish giant (2013), Clio Barnard


Authentiek drama over twee schoffies die langzaam uit elkaar drijven

De eerste lange speelfilm van Clio Barnard mag er wezen. The selfish giant is een hartverscheurend sociaal drama en komt binnen als een bom. In de traditie van Ken Loach speelt het verhaal zich af in het noorden van Engeland, waar het leven armoedig en de mensen verbitterd zijn. De kans is groot dat de kinderen op het verkeerde pad terecht komen en daar weer de gevolgen van dragen, al gaat dat bij Barnard ook gepaard met loutering.

De twee hoofdpersonen Arbor en Swifty, fraai gespeeld door Conner Chapman en Shaun Thomas, komen uit gezinnen in Bradford in Yorkshire waar de chaos groot is. De moeder van Arbor heeft een groot hart en probeert in haar eentje tevergeefs haar zoons in de goede richting te krijgen, de vader van Swifty loopt de hele dag te schelden en verkoopt de meubelen om de schulden te voldoen. Arbor en Swifty rijden op het paard Tommy van de lokale ijzerhandelaar Kitten in de nacht door de buurt. Ze zijn getuige van een koperdiefstal en weten de kabels met het koper te bemachtigen. Ze gaan ermee naar Kitten die nijdig is dat ze op Tommy hebben gereden, maar hen wel betaalt voor de geleverde kabels met koper erin.

Hoewel de dertienjarige Arbor op de middelbare school pillen krijgt toegediend om hem rustig te houden, is zijn onrust te groot om hem op school te houden. Het geld dat hij van Kitten gekregen vergroot zijn honger om zelf schroot te gaan verzamelen. Eerst doen ze dat nog met een buggy, maar al gauw bietst Arbor Tommy van Kitten en krijgt zijn vriend Swifty mee, die gek is op paarden. Eerder al zagen de jongens een race tussen Diesel, het drafpaard van Kitten en een ander paard, waarbij de auto’s van de volgers zich op gevaarlijke wijze tussen de paarden met sulky bevonden. Omdat Swifty zo goed met paarden is, krijgt hij van Kitten de opdracht om de verzorger van Diesel te worden.

The selfish giant gaat, anders dan de titel doet vermoeden, op de eerste plaats over de relatie tussen de twee jongens die bij elkaar in de klas zitten, maar toch langzaam uit elkaar drijven. De gevoeliger Swifty moet steeds minder hebben van Arbor die zo’n beetje over lijken gaat om rijk te worden. Het feit dat Swifty met het verdiende geld zijn moeder kan helpen om de schulden te betalen, maakt dat hij zich laat overhalen door Arbor om mee te doen, maar als Arbor zelfs hoogspanningsmasten wil slopen wordt het Swifty te gortig. Desondanks gaat hij toch mee met Arbor en moet dat met de dood bekopen. 
ij



Fraai zijn de beelden van de energiecentrale in de mist en in de ochtendschemering met prachtige kleuren. Het toont als het ware de schrijnende tegenstelling tussen de schoonheid van de natuur en de industriële activiteit van de mens, romantiek versus verstand, de oorspronkelijke staat versus het resultaat van menselijk handelen. Barnard prent ons deze tegenstelling zonder woorden in en maakt ons daarmee nog meer bewust van ons falen om in harmonie met de natuur te leven.

The selfish giant is geïnspireerd op het gelijknamige korte verhaal van Oscar Wilde in zijn bundel voor kinderen met de titel The happy prince and other stories (1888).

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen