Op zoek naar de meesterhand
De documentaire Jheronimus
Bosch – touched by the devil, dat in het Nederlands werd vertaald als - geraakt door de duivel, speelt zich af
tijdens de jaren van voorbereiding van de overzichtstentoonstelling van het
werk van Bosch in Het Noordbrabants Museum in 2016. Vijfhonderd jaar na zijn
dood komt Bosch weer thuis, zoals dat wat pathetisch genoemd wordt.
Een kleine groep kunsthistorici trekt de wereld rond om de
werken van Bosch die overal hangen, met moderne technische middelen te
onderzoeken en beoordelen of ze het predicaat Jeroen Bosch verdienen. Matthijs
Ilsink is de coördinator van de groep en zegt dat er door detailopnames veel
meer valt waar te nemen dan achter een hekje. Verschillende malen zien we hem
achter de computer zitten, met veel plezier in zijn werk. Zeker aangezien hij
zelf zegt dat hij niet veel meer kan dan een boek lezen en een artikel schrijven
en jaloers is op iemand als Bosch die ideeën had en die ook ten uitvoer bracht.
De groep kunsthistorici gaat eerst naar het Prado waar veel
werk van Bosch hangt, omdat Philips II daarop gesteld was. De directeur van het
Prado noemt Bosch, anders dan de gebruikelijke ambachtelijke schilders uit de
Middeleeuwen, een inventieve geest met een nieuwe kijk op de wereld. Het
belangrijkste werk dat daar hangt is de Tuin
der lusten. De hoofdconservator zit als een moederkloek op de werken, zoals
Arjan Welles dat mooi zegt in een bespreking op FilmTotaal. Ze zegt dat Bosch
als kind zeer onder de indruk moet zijn geweest van de grote brand in zijn
stad. Het wordt de groep al gauw duidelijk dat ze de Tuin der lusten niet meekrijgen, maar er is meer, zoals De hooiwagen, die net als andere werken
van Bosch als boodschap heeft dat wereldse verleidingen de mens tot verdoemenis
leiden. Er wordt aan de hand van ondertekeningen druk gediscussieerd over de
vraag of een linkshandige medewerker van Bosch het doek heeft gemaakt.
Misschien zelfs na zijn dood. Boeiend was een eerdere constatering van een
houtexpert die op grond van de ondergrond van het schilderij kon vaststellen
dat sommige werken na de dood van Bosch gemaakt zijn. We horen dat er vaak
meerdere handen aan een doek werkten. Schilderijen krijgen daarom de naam
Jeroen Bosch of atelier Jeroen Bosch.
In Venetië bestudeert men onder andere het Drieluik van de gekruisigde martelares.
Het gaat om een vrouw die weigerde met een heidense koning te trouwen, van God
een baard kreeg en gekruisigd werd. Omdat met moderne technieken baardgroei te
zien kan worden vastgesteld dat het om de fictieve heilige Sint- Ontkommer
ofwel Wilgefortis gaat. De directeur zegt dat de werken die hij in bezit heeft
niet zomaar in bruikleen kan geven, maar dat ze eerst gerenoveerd moeten
worden, hetgeen gebeurt met geld van de Getty Foundation.
In het Escorial, nog steeds een bolwerk waar men niet
gemakkelijk toegang krijgt, hangt De
kruisdraging. De ogen van de verschillende figuren zijn niet allemaal even
sprekend hetgeen erop wijst dat er meer handen aan het doek gewerkt hebben. Later
concludeert men dat dit werk niet tot het oeuvre van Bosch behoort.
Op de dag dat Nederland tegen Spanje speelt tijdens het
Wereldkampioenschap voetbal in 2014 praat Charles Mooy, directeur van Het
Noordbrabants museum met de directeur van het Prado over de tentoonstelling in
het Prado die voorafgaande aan de tentoonstelling in Den Bosch gehouden wordt. Hij
hoort dat de Italianen hun werken niet ook nog eens aan het Prado in bruikleen
willen geven en belooft een goed woordje voor het Prado te doen. Over zijn
eigen tentoonstelling zegt hij tegen de groep kunsthistorici dat hij hecht aan
duidelijkheid over de signatuur van de werken.
Ilsink vertelt over de vele uilen in de schilderijen van
Bosch, de een duistere wereld symboliseren. Bosch geeft een visuele verbeelding
van de gevolgen van de morele keuze die de mens in zijn leven maakt. Zelfs aan
het eind van het leven kan het nog mis gaan, zoals Dood van een vrek laat zien. In Berlijn bekijkt hij tekeningen. De
Duitse conservator vraagt naar de persoon achter de schilder, maar daarover kan
Ilsink niet veel zeggen. In Antwerpen bekijkt hij een tekening uit een
privécollectie, die duidelijk de sfeer van Bosch ademt. Volgens Ilsink schilderde
Bosch vanuit de hel en komt er af en toe een beetje hemel naar voren. Als dat
niet veel over hem zegt.
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen