Taal schiet tekort om de eenheid te duiden
In het boekje Mondriaan
filosoof bespreekt Jan Bor, filosoof en medeauteur van De verbeelding van het denken (2014) de filosofische teksten van
kunstschilder Piet Mondriaan. Wim Brands noemt het de meest inspirerende tekst
die hij over Mondriaan gelezen heeft en wil eerst Jan Bor doorgronden om
Mondriaan te kunnen begrijpen.
Bor besefte dat kennis niet genoeg was om antwoord te krijgen
op de belangwekkende vraag wie hij was, vertrok een half jaar naar Japan om
zenboeddhisme te beoefenen. Hoewel de training in Japan op een semi militaire
manier gegeven werd, deed hij daarna tien jaar aan zen. Hij noemt het een parel
met veel troep eromheen, net als alle godsdiensten. In het Westen hebben we een
romantisch beeld van zen, maar in onze geïndividualiseerde maatschappij past
het niet, merkte hij. Het bracht hem wel tot de kern, namelijk het hart als
metafoor, hetgeen inhoudt dat we meer zijn dan ons denken en dat we daarnaast een
ware natuur of een Boeddha natuur hebben die met nadenken niet te vinden is. De
taoïst Lao-tse zegt dat heel mooi in het begin van de Tao Te Ching, namelijk
dat de weg niet kan worden verwoord.
De vraag van Bor over wie hij in filosofische zin was loste
als vanzelf op. Het antwoord lag buiten de woorden. Hij werd dit wonder gewaar
toen hij naar een schilderij van Mondriaan keek, een voorganger van Victory
Boogie Woogie in het MoMA in New York (wellicht Broadway Boogie Woogie, rs). Er
was sprake van liefde op het eerste gezicht. De omgeving viel weg. Bor was
alleen met het schilderij, dat ontroerde op een manier waarop muziek hem kon
ontroeren, alleen dan minder vluchtig. Nooit had hij, een kijker van nature, zo
intens een schilderij waargenomen.
Brands leest een fragment voor uit Mondriaan filosoof, waarin Bor zijn knappe nichtje Lisa tegenspreekt
die meent dat men de schilderijen van Mondriaan alleen kan begrijpen als men zijn
ideeën kent. Bor werd echter direct getroffen door het abstracte schilderij. Hij
ging daar over nadenken en werd een andere dimensie gewaar, een andere
werkelijkheid.
Brands gaat terug naar Mondriaan
filosoof. Daarin noemt Bor Mondriaan een vertegenwoordiger van het dynamisch
evenwicht dat ontstaat door tegenstellingen en deze overstijgt en verbindt,
zoals de Chinese wijsgeer Zhuang Zi - in het door het Kristofer Schipper
vertaalde werk De volledige geschriften
- beschreef.
Bor stelt dat amateurfilosoof Mondriaan deze eenheid voor
ogen had en citeert enkele uitspraken van Zhuang Zi die aangeven dat daarover
weinig te zeggen valt, zoals de uitspraak Nu
alles een is, kan er dan nog iets gezegd? Taal schiet tekort om dat
fragiele evenwicht te vatten. Mondriaan kreeg het fragiele evenwicht in zijn
schilderwerk te pakken.
Brands wil er graag nog eens verder over praten.
Bor stelt voor in de kroeg en Brands gaat daarmee accoord,
dus als u nog eens twee heren heel moeilijk hoort praten over hetgeen niet
gezegd kan worden, kunnen dat best Bor en Brands zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten