Kunst is een ontdekkingsreis in een onbekende wereld
Mark Rothko werd in 1903 geboren in Letland en verhuisde op
zijn tiende met zijn familie naar Portland, Oregon. Als jood en nauwelijks
Engels sprekend voelde hij zich niet thuis in de Amerikaanse stad. Marjoleine
Boonstra maakt dit invoelbaar door een dakloze zwerver te ondervragen die voor
het huis in Portland zit waar Rothko vroeger woonde maar dat niet weet. Ik moest denken
aan het nummer I feel like a motherless child dat door Joe Cocker gezongen wordt. Kunst
was in die tijd een onontgonnen terrein. Rothko zocht daarin de stilte om te
groeien. Hij wilde de schilderkunst net zo aangrijpend maken als de poëzie en
de muziek. Rothko noemt de stilte zuiver. Minder zeggen zegt meer dan veel
zeggen.
Zoon Christopher Rothko zegt dat hij ongeveer dezelfde stem
heeft als zijn vader, de zijne is donkerbruin, bij zijn vader zit er wat rood
door. Hij leest teksten van zijn vader die gedurende de documentaire te horen
zijn. Mark Rothko voelde een diepe verwantschap met mythen. Kunst is een
ontdekkingsreis in een onbekende wereld. Hij wilde de menselijke emotie
uitdrukken en het ging hem dus niet alleen om kleur. In een gevecht met het
surrealisme hield hij vast aan een eigen stijl en schilderde de wereldse rampspoed.
Ingrediënten van zijn werken waren de preoccupatie met de dood, sensualiteit,
spanning, ironie, humor en speelsheid, vluchtigheid en toeval en tenslotte tien
procent hoop om het tragische draaglijker te maken. Hij werd beïnvloed door de
muurschilderingen van Michelangelo in Florence en zag in Europa het drama in kleine
schilderijen. Hij werd gefascineerd door het licht in het werk van Rembrandt,
die ook de personen op de doeken niet zo belangrijk vond, zegt Wim Pijbes,
directeur van het Rijksmuseum.
Biografe Annie Cohen-Solal zegt dat Rothko, die in 1970
overleed, in zijn leven veel veranderingen meemaakte. Hij ervaarde een spanning
tussen de nieuwe wereld en de oude mythische en ging vaak terug naar Europa om
inspiratie op te doen. Door het schilderen van de mythische afbeeldingen
ontwikkelde hij een eigen beeldtaal. Kunst was zijn manier om te communiceren
met de maatschappij.
Conservator Franz Kaiser richt de tentoonstelling in Den
Haag in en besteedt daarbij zowel aandacht aan begrip en emotie. Voor dat eerste
wordt men langs de ontwikkeling van Rothko’s werk geleid, voor het laatste komt men meteen bij zijn klassieke abstracte werk.
Rothko kwam tot een steeds grotere reductie, zegt Kaiser, die de staat van de
doeken uit de klassieke periode fragiel noemt. Rothko ging naar Italië om
inspiratie op te doen voor een opdracht voor een restaurant in New York en vond in
een kloostercel een fresco dat hem ertoe bracht om werken voor een speciale
locatie te maken, al werd dat niet voor het restaurant. Zijn wandvullende werken
voor een clubhuis van Harvard verbleekten door het lichte pigment. Daarna volgde
een installatie in Houston, waar men speciaal een kapel voor zijn doeken bouwde,
de Rothko Chapel. Op de tentoonstelling wordt deze heel fraai geheel in de rondte getoond.
Volgens Annie Cohen-Solal ging het Rothko om het scheppen
van een omgeving, waarin kunstenaar en toeschouwer zich tot elkaar kunnen
verhouden en een dialoog kan plaatsvinden, waardoor transformatie mogelijk
wordt.
Restauratrice Carol Mancusi-Ungaro loopt door zijn voormalig
atelier en vraagt zich af of de verfspatten op de grond nog van Rothko zijn. Er
wordt met beelden gesuggereerd dat zijn schilderijen zijn atelier representeren,
zoals blijkt doeken met het traliewerk dat voor de ramen hangt. Het restaureren
van zijn abstracte doeken is een complex werk, zegt ze, waarbij omdat men geen enkel houvast
heeft. Het gelaagde werk is zo verfijnd dat het tijd kost om te begrijpen wat
Rothko bedoelde. Ze vindt niet dat zijn latere werk wanhoop uitstraalt.
Mensen die de tentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag nog willen zien, moeten snel zijn, want die loopt af op 1 maart a.s.
Mensen die de tentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag nog willen zien, moeten snel zijn, want die loopt af op 1 maart a.s.
Hier
mijn verslag van de documentaire Man en
paard die Marjoleine Boonstra in 2010 maakte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten