Kinderen werken door mediatie aan het vermijden van pestgedrag
De Heatherbrookschool in Leicester heeft net als veel andere
Britse scholen veel last van pestgedrag op het schoolplein. Dit bezorgt de
leerkrachten veel extra werk. Daarom worden kinderen aangesteld als mediators.
Zij hebben een training gevolgd en bespreken problemen tussen kinderen die
ruzie hebben met elkaar. In deze BBC documentaire wordt het hele proces van de
het mediator worden op directe wijze gevolgd.
Nikkita is een meisje dat de plaatsen op het schoolplein
aanwijst waar gepest wordt. Klasgenootje Jordan moet het vaak ontgelden vanwege
zijn grote oren. Hij heeft een scheldnaam, net als vier miljoen andere Britse
schoolleerlingen. De juf wil dit niet horen en stuurt een dader naar binnen.
Jordan wordt vervolgens vanwege klikken gemeden door de groep, dus veel schiet
hij er niet mee op. Hij vertelt dat hij dood wilde. Zestien andere leerlingen
brachten dat in praktijk. Nikkita werd zelf ook gepest en kreeg daar zelf de
schuld van.
De hele groep wordt in de aula toegesproken door de
directrice die het woord geeft aan medewerkers van het mediatie project. Aan de
zijkant ontrolt zich een gespeelde ruzie tussen andere medewerkers, die als
voorbeeld gebruikt wordt voor het uitleggen van de bedoelingen: het bemiddelen
bij een ruzie.
Alle leerlingen leren de basis van mediatie. Nikkita spreekt
de meisjes die haar pesten alvast aan. Ze zeggen dat ze het niet meenden, dat
ze pesten deden omdat Nikkita een ander meisje bij hen weghaalde en omdat ze
erg mooie lange haren heeft. Nikkita houdt voor de camera een mooie
verhandeling over vergeten en vergeven.
Na zes weken volgt een selectieprocedure waarna de mediators
gekozen worden. Stephanie, die ook vanwege haar uiterlijk gepest wordt, wil
graag mediator worden om nieuwe vriendinnen te maken. Jordan denkt dat het geen
gemakkelijke taak is. Alle kandidaten moeten een formulier invullen en worden
geïnterviewd over de aard van mediatie. Nikkita was niet zenuwachtig. Stephanie
wist soms de antwoorden niet. Jordan denkt dat hij het baantje wel krijgt.
Op Red Nose Day worden de twintig mediators bekend gemaakt.
Daartoe worden de leerlingen gevraagd in de aula te blijven of naar de conversatieruimte
te gaan. Ze weten dan nog niet welke groep geselecteerd wordt. De groep die
afvalt is verdrietig. De gekozen kinderen troosten de afvallers. Jordan is in
de wolken. Stephanie wilde eigenlijk niet maar deed het omdat een vriendinnetje
het deed en beseft dat ze er niet onderuit kan. De gekozen groep krijgt een
training, waarin ze leren om met conflicten om te gaan. Basisregels zijn
oprechtheid, discretie, de waarheid spreken, niet dreigen of schelden en iemand
laten uitspreken.
Er worden koppels gevormd die elkaar zullen afwisselen.
Jordan en Stephanie (zie foto) krijgen al snel te maken met een ruzie tussen twee
voetballende jongens, waarvan de een de ander geschopt heeft. Ze brengen de
regels ter sprake en gaan in op het conflict. De schopper wil eerst geen
excuses aanbieden, maar draait dan bij. Na de meditatie is Jordan moe en klaagt
Stephanie over hitte. In een commentaar wordt gezegd dat de subsidie voor
mediatie is gestopt waardoor dit mooie proces op een laag pitje komt te staan.
Hier de
site True Vision waaop de
documentaire te zien is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten