Menselijke verhoudingen belangrijker dan bezittingen
Na veel sterke Deense films richtte Susanne Bier zich op de
Engelstalige wereld. Dat ging haar goed af. Het gezinsdrama in het Amerikaanse
Seattle waarin een welgesteld middenklasse gezin zucht onder het verlies van de
kostwinner en vervolgens een oude vriend van hem , die het ook niet gemakkelijk
heeft, in het gezin opneemt wordt met veel overtuiging over het voetlicht
gebracht.
Het gezin waar het om gaat bestaat op uit ontwerper Brian
Burke, zijn zwarte vrouw Audrey en hun kinderen Harper van tien en Dory van zeven.
De vier personen leven een harmonieus en comfortabel leven in een buitenwijk.
Brian verdient goed, Audrey heeft haar kunstzinnige hobbies en de liefde is nog
altijd vurig. Het leed is dan ook groot als Brian plotseling wegvalt, nadat hij
op een mooie dag ijsjes gaat kopen en zich op straat betrokken voelt bij een ruziënd
stel, waarvan de vrouw gewond op de grond ligt. Terwijl Brian de ambulance belt
wordt hij niets ontziend door de echtgenoot doodgeschoten.
Tijdens de voorbereidingen voor de begrafenis, bedenkt
Audrey dat ze Jerry moet uitnodigen, de aan lager wal geraakte beste vriend van
haar man. Jerry was ooit advocaat maar leeft te midden van andere heroine verslaafden
zoals hij. Audrey heeft niet veel op met Jerry omdat ze hem ervan verdenkt dat
hij ooit geld wegnam uit hun auto.
Dat verandert als Audrey, op een middag na het boodschappen
doen waarbij de tassen op de vloer van de auto donderen, het geld ontdekt naast
de passagiersstoel. Ze gaat daarop naar Jerry, die aan het afkicken is, en
nodigt hem uit bij hen te komen wonen. De schuur staat leeg en ze kan straks
als Jerry weer aan het werk kan, zijn huur goed gebruiken.
Als Jerry op een dag hardloopt met de sympathieke buurman,
die hem een baan aanbiedt als hypotheekadviseur, hoort hij dat Audrey helemaal
geen geld nodig heeft. Haar man heeft haar in goede doen achtergelaten. De
reden voor zijn aanwezigheid wordt hem al snel duidelijk als Audrey hem vraagt
of hij haar in slaap kan sussen door haar over haar oorlel te wrijven net zoals
Brian deed.
Deze intimiteit betekent niet dat de twee samen verder gaan.
Jerry kan het zijn beste vriend niet aandoen om zijn plaats in te nemen en
Audrey kan dat ook niet accepteren. Dit blijkt uit een gebeurtenis waarbij het
Jerry lukt om Dory zijn hoofd onder water te laten houden, terwijl Brian daar
eerder vergeefs mee bezig was. Audrey zit dan vast in haar verdriet. Het liefst
wil ze ook aan de heroïne om verlost te zijn van het knagende gevoel van smart,
maar Jerry weet als geen ander hoe funest deze verslaving is. Als Jerry ook nog
eens meer weet van Harper dan zij zelf stuurt ze hem weg. Met noodlottige
gevolgen van dien, die weer hersteld moeten worden, waarbij menselijke
verhoudingen belangrijker blijken dan materiële zaken en eindelijk ook het
verdriet over Brian een plaats krijgt.
In het begin is Things
we lost in the fire nogal chaotisch met veel flashbacks maar na de intrek van
Jerry in het gezin wordt het verhaal op een meer continue manier afgewikkeld. De
wendingen zijn boeiend, zoals de middag dat Audrey op zoek gaat naar Jerry nadat
ze het geld in de auto gevonden heeft. Als ze hoort dat hij in een verslavingskliniek
zit, vreest de kijker het ergste, maar dan zien we Jerry bezig de vloeren te
dweilen, hetgeen hij doet in ruil voor onderdak.
Hier de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten