De nieuwe economie is lokaal en sociaal
Het zou erop kunnen lijken dat Griekenland het slechtste af
is van alle landen in de Europese Unie, maar schijn bedriegt. Griekenland loopt
voorop. Dat is althans de mening van Tomas Sedlacek, die eerder president Vaclav
Havel adviseerde. De begeesterde Tsjechische econoom praat de uitzending op
boeiende wijze aan elkaar. Hij heeft zoveel te zeggen dat hij af en toe een
serie etc’s er tussendoor gooit.
Sedlacek spreekt op docerende toon over economische
oplossingen niet werken. Dat de groei eruit is en dat we die ook niet moeten
willen. Dat de markteconomie de bron van het probleem is. Dat die alleen met
cijfermatige oplossingen komt, die niet werken en dat men de zachte krachten
vergeet. We zijn erin gestonken, in een verhaal dat alleen oproept tot egoïsme
en efficiency. Dat de markteconomie zijn eigen ethische normen oplegt en
daarmee maar het halve verhaal van zijn grondlegger Adam Smith vertelt.
Centrum van verandering is Thessaloniki, de tweede stad van Griekenland.
Daar bloeien de lokale markten die producten zonder tussenhandel
en dus goedkoper aan de man brengen. Een vrachtwagen met aardappelen parkeert op een plein en
verkoopt direct aan de bevolking (zie foto). Die werkwijze is zo’n succes dat de lokale
markten zich over het hele land verspreiden. Een man zegt dat de maatschappij
zijn eigen weg weer moet vinden zonder geleend geld en valse dilemma’s en dat
men zijn gat weer moet afvegen met een krant.
Een mooi voorbeeld van de nieuwe economie vormt de toekomst
van het staatswaterbedrijf. De trojka wil dat die geprivatiseerd wordt en de Franse multinational Suez staat al te dringen, maar de bevolking komt in opstand tegen deze
ontwikkeling, eist goedkoop en schoon drinkwater en wil het bedrijf overnemen.
De rechter bepaalt echter dat het laatste niet rechtmatig is. Alexis Tsipras
van de linkse partij Syriza komt langs om de bevolking te steunen. Naomi Klein
vertelt hen over haar boek The
shockdoctrine waarin ze betoogt dat de rijken juist profiteren van de
crisis.
Er is meer gaande. Het Nationaal Theater vraagt voedsel als
entreegeld en geeft dat weg aan kindertehuizen, een wasmiddelenfabrikant levert
zijn eerlijke Griekse product direct aan de consument, boeren verenigen zich in
coöperaties die samen daardoor een kaasmakerij kunnen opzetten en hun product exporteren,
op een opleiding tot boer leert men op een goedkope manier te produceren voor
de lokale markt: een startende vrouw vertelt dat ze stap voor stap haar bedrijf
opbouwt, zonder leningen en dure machines. De burgemeester van Thessaloniki,
dat krap bij kas zit, werkt samen met de burgerbeweging. Hij heft geen leges en
verhuurt marktkramen voor een lage prijs.
Is Europa een familie of een markt? vraagt Sedlacek zich af.
In Europa ontbreekt de solidariteit die in de Verenigde Staten wel tussen regio’s
geldt. In een later fragment bepleit hij regionalisering van het BBP, het
binnenlands bruto product, waarmee het ouderwetse vergelijken tussen staten de
wereld uit geholpen wordt.
Een inspirerende start van het nieuwe seizoen!
1. "De economische wetenschap die wij vandaag de dag kennen, is een uiting van de cultuur, een product van onze beschaving." (p. 12)
2. "Het hedendaagse vakgebied economie legt teveel nadruk op methode en te weinig op inhoud." (p. 20)
3. "De studie van de economie is veranderd van een moraalfilosofie in een wiskundige discipline van toedeling (…). Had de economische wetenschap evenveel energie gestoken in ethische vraagstukken, dan zou er meer klaarheid zijn gebracht in 'doodlopende' vraagstukken in de politieke economie." (p. 311)
4. "Wiskundige modellen, vergelijkingen en statistieken zijn slechts het topje van de ijsberg van de economie; de ijsberg zelf bestaat uit al het andere." (p. 16)
5. "Het is belangrijk om ons te verdiepen in de meta-economie: wij moeten over de grenzen van de economische wetenschap heen kijken, en onderzoeken op welke overtuigingen die wetenschap gebaseerd is." (p. 315)
6. "Er valt net zo veel te leren van filosofen, mythes, godsdiensten, dichters (romans, films, verhalen) als van de exacte en strikte modellen van economisch gedrag." (p. 19)
7. "Zelfs het meest geavanceerde wiskundige model is eigenlijk een verhaal." (p. 16)
8. "Is een vakgebied dat gelooft in 'de onzichtbare hand van de markt' wel zo exact en mythevrij als het beweert te zijn?" (p.17)
9. "Als we teveel oog hebben voor de wiskundige kant van het vak hebben we te weinig oog voor de menselijke kant van de economie." (p. 20)
10. "De mens is méér dan zijn/haar eenheden productievermogen (of gebrek daaraan); een mens die alleen arbeid is, is een robot." (p. 31)
11. "De hedendaagse economie heeft niet een doel waarbij pas op de plaats kan worden gemaakt. We groeien omwille van de groei (niet voor welbehagen) en voorspoed is doorgaans reden om het prestatieniveau nog wat op te voeren." (p. 114)
12. "Wetenschappelijke theorieën, modellen van de werkelijkheid, worden een onlosmakelijk deel van die werkelijkheid zelf. (…) Elk interpretatiekader vormt een –al dan niet politieke- ideologie." (p. 342-343)
13. "Wanneer mensen een nieuw analytisch model vinden, of ophouden een oud model te gebruiken, vormt of hervormt zich de realiteit." (p. 78)
14. "De hedendaagse economie zou afscheid moeten nemen van de voortdurende ontevredenheid, en zou weer oog moeten gaan krijgen voor de rol van voldoening, rust en dankbaarheid voor wat wij hebben." (p. 369)
Interessant.
BeantwoordenVerwijderenEen zoon mailde al dat we dit beslist moesten zien.
Groet
Laila