Over de omslag van vijand naar vriend
Merlijn Schoonhoven is journalist voor De Groene Amsterdammer
en Volkskrant correspondent in Berlijn, waar hij ook woont. In die hoedanigheid
zag hij de cultuuromslag in onze houding ten opzichte van onze oosterburen. In Waarom we ineens van de Duitsers houden,
en tussen haakjes: maar zij daar zelf van
schrikken schrijft hij daarover. In het gesprek komt overigens niet zo
duidelijk niet voren waarom de Duitsers daarvan zouden schrikken. Dat lijkt me niet
nodig.
Zelf heb ik die omslag ook meegemaakt: van een van nature door
mijn milieu meegegeven wantrouwige houding tegenover Duitsland, de verloren WK
finale in 1974, ervaringen in mijn adolescentie in Mönchengladbach, waar men nog
zwaar gebukt ging onder het oorlogstrauma, tot mijn ergernis over de
kunstmatige ergernis over de voortgezette vijandsdenken als er weer eens tegen
Duitsland gevoetbald moest worden, gevolgd door bewondering over vredelievende
woorden van de Duitse president en aandacht voor duurzame ontwikkeling.
Volgens Schoonhoven is de verandering van vijand naar vriend
door de Eurocrisis versterkt, maar de verschuiving was al langer bezig, al
vanaf het moment dat Nederland gidsland af was. Duitsland is in economisch en
cultureel opzicht ons de meerdere.
Wim Brands refereert aan de schandalige briefkaartenactie
van KRO d.j.’s Ik ben woedend naar
aanleiding van een aanslag op asielzoekers in Solingen. Dat soort aanslagen
kwam in die tijd veel voor. Brands vraagt Schoonhoven naar de tweeslachtige
houding in Duitsland zelf, nostalgisch als modern.
Schoonhoven noemt Berlijn, the place to be, eerst een
vrijplaats voor kunstenaars, maar sinds het de hoofdstad is ook een uitstalkast
van de Europese Monetaire Unie. Het is de vraag hoe de stad zich de komende
jaren ontwikkelt, welke kant het uitgaat.
Brands wil een aantal schaduwkanten van het Duitse succes
horen.
Schoonhoven zegt dat de integratie een probleem is. Hoewel
Wilders met zijn grove toon nooit voet aan de grond zou krijgen in Duitsland,
werd het boek Deutschland schafft sich ab
van Thilo Sarrazin zeer populair. Het betekende dat het publiek het thema op
tafel wilde en hetmaakte dat de politiek erover discussieerde, totdat Merkel
toegaf dat de integratie gescheiterd was
en daarmee haar critici de mond snoerde.
Een ander voorbeeld is de economische terugval in het
Ruhrgebied met zijn oude industrie. Door de lage lonen is het verschil tussen
arm en rijk sinds de nederlaag van de sociaal democraat Schröder groter geworden. (Opa brengt ’s
nachts de krant rond om zijn pensioen aan te vullen, las ik eergisteren in de
krant.) Daarentegen bloeit de economie in het Zuiden.
Die is gebaseerd op het familiebedrijf, gesteund door de
universiteiten, zegt Schoonhoven en die bestond al sinds de negentiende eeuw.
Men maakt vliegtuigstoelen of emmers. Een man die onbreekbare schroeven maakte
is beroemd geworden en heeft scholen gesticht en hotels en ook een eigen museum.
Volgens Brands is de formule passend voor de nieuwe tijd.
Schoonhoven zegt dat men toch wat angstig kijkt naar China
die het idee graag zou kopiëren.
Hoewel Wilders met zijn grove toon nooit voet aan de grond zou krijgen in Duitsland, werd het boek Deutschland schafft sich ab van Thilo Sarrazin zeer populair
BeantwoordenVerwijderenDe suggestie lijkt gewekt te worden dat Sarrazin op Wilders lijkt.
Niets is minder waar, Sarrazin is een zeer capabele macro econoom, bovendien vanuit zijn ervaring als senator van Berlijn uitstekend op de hoogte van de immigratieproblematiek.
Wat Sarrazin betoogt op dit gebied wijkt niet veel af van wat Paul Scheffer schrijft in Het land van aankomst.
Sarrazin's boek over de mislukte euro is ook een aanrader.
Het is uiterst treurig dat dit soort mensen aan de kant wordt geschoven.
Eén op de twintig Duitsers stemde nu op de anti EU partij, misschien begint het eindelijk te dagen.
Gelukkig beseffen mensen zowel in Duitsland als in Nederland in toenemende mate ook nog, dat het menselijk en dus ook economisch wat onnozel wordt om in een "global village" verwoed vast te houden aan de oude afzettaktiek en strijd tussen stammen,wereldrijken en wereldgodsdiensten ..hoe moeilijk dat ook schijnt af te leren. joost tibosch sr
BeantwoordenVerwijderen