Verslaafd aan de vrouwen en het luxe leven.
Hoe zoet is het leven van een gevierde society journalist
van het kaliber Henk van der Meijden maar dan een stuk knapper? Geen kaaskop, maar
een stug rokende en graag whisky drinkende Marcello Rubini uit Cesena die Rome
furore maakt. Vrouwen vallen voor hem als zoete broodjes. Elke knappe vrouw, rijp
of jong, die zijn pad kruist, heeft zijn aandacht of ze nou Italiaans,
Amerikaans of Zweeds zijn en Maddalena, Sylvia of Nico heten. In het begin van
de film brengt deze playboy samen met de verwende Maddelena, die er wel pap van
lust, een prostitué naar huis en meteen maken zij gebruik van de mogelijkheid in
de slaapkamer van de vrouw die hem Gregory Peck noemt, de nacht door te
brengen.
Een van de meest fraaie fragmenten in de film is niet de overbekende
en gemaakte scène met Sylvia in de Trevi fontein maar die met een serveerstertje
uit Perugia die in een strandtent de tafels aan het dekken is en Marcello, die
druk zit te typen, vraagt of hij blijft eten. Marcello knoopt een gesprekje met
haar aan en vraagt of ze een vriendje heeft. Het meisje is onder de indruk van
zijn bezigheid.
Vriendin Emma die thuis zit en veel zin heeft om met hem te
vrijen kan vreselijk jaloers worden. In het begin van de film moet hij al met
haar naar het ziekenhuis omdat ze een overdosis heeft genomen, maar veel doet
dat verder niet met Marcello. Hij wil niet verstikt worden in tweezaamheid. Emma
probeert hem later aan de telefoon te paaien met een licht pastagerecht en als
dat niet lukt wordt ze een keer verschrikkelijk boos op hem, waarna ze heerlijk
knus naast elkaar onder de lakens liggen.
Waarom luistert Marcello niet naar zijn intellectuele kennis
van de Steiner, die vindt dat hij moet ophouden met zijn bijdragen aan die semi
fascistische kranten en een keuze moet maken voor literatuur? Marcello schrikt
er zelfs van als hij op een avondje bij Steiner waar ook anderen uithangen, door
Iris de vraag gesteld krijgt dat hij moet kiezen tussen zijn twee geliefden. De
vrouw die nonchalant in een ligstoel hangt, doelt tot opluchting van Marcello
niet op een keuze tussen vrouwen maar op die tussen journalistiek en
literatuur.
Marcello is verslaafd aan het society leven. Graag zit hij
op een terras in de Via Veneto waar de jetset zit of voorbij komt. Een fraai
voorbeeld van hen is de lichtzinnige Amerikaanse actrice Sylvia, die het cynisme
van haar echtgenoot beu, met Marcello meegaat, maar ondertussen achter andere sensaties
aanloopt, zoals een wilde rock ’n rock dans met een landgenoot van haar. Later
die nacht is ze ook nog begaan met een klein klagend wit straatkatje. Ze weet
Marcello zelfs zover te krijgen om melk voor hem te bemachtigen en als hij de
opdracht uitgevoerd heeft, ligt ze in de Trevi fontein en vraagt hem bij haar
te komen.
De dood van Steiner lijkt hem even tot inkeer te brengen. Op
de vraag van een rechercheur antwoordt hij dat Steiner misschien bang was voor
zichzelf of voor hen allemaal, maar lang duur zijn wroeging niet. Ook een doof
meisje aan het strand kan hem niet bereiken.Ik kan niet anders lijkt hij tegen haar te gebaren (zie foto).
Fellini pakt gedurende bijna drie uur groots uit in een
modern decor van Rome, te beginnen met de openingsscène waarin per helicopter
een Jezus beeld wordt overgebracht naar het Vaticaan. Marcello gaat er in een
andere helicopter achteraan maar wordt meer gefascineerd door drie knappe
vrouwen die op een dakterras naast een zwembad liggen. Rome wordt gefilmd
vanuit een strak modern decor en in nachtclubs is het een dolle boel,
natuurlijk met circusachtige allure, zelfs al in de film in zwart-wit.
La dolce vita
brengt herinneringen teweeg aan de dood van Lady Di die zevenendertig jaar
later werd achtervolgd door paparazzi en in een Parijse tunnel de dood vond. De
term voor deze persmuskieten is afkomstig van Paparazzo, de naam van een van hen.
De film is misschien voor hedendaagse begrippen wat aan de trage kant en auto’s
rijden in een decor, maar de rol van Marcello Mastroianni als Marcello is hem zodanig
op het lijf geschreven dat de overeenkomende voornamen geen toeval kunnen zijn.
Hier
de trailer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten