Jong eendje in een grote wereld
Het is geen straf de debuutfilm Somersault van Cate Shortland nog eens te zien. Het spel van Abbie
Cornish als de vijftienjarige Heidi, die tussen kind en volwassene laveert,
bezig is haar lustgevoelens te ontdekken en nog niet precies weet hoe de
verhoudingen liggen, is weergaloos. Het is alsof je naar een
evenwichtskunstenaar hoog boven je kijkt. Je vraagt je af wanneer die naar
beneden gaat storten. In Somersault
wordt dat gevoel nog eens versterkt door de creepy
muziek.
Heidi woont met haar moeder en haar sterke maar nogal luie vriend.
Ze haalt de was van de lijn en bladert in haar jeugdalbum. Een vlijtig meisje,
dat graag in de smaak valt bij haar moeder. Tot ze op een ochtend te dicht bij
de vriend komt die in bed ligt met een bloot bovenlichaam met veel tatoeages
erop. Heidi vraagt hem of dat pijn gedaan heeft en wil ze wel eens aanraken. De
nabijheid maakt dat ze de vriend gaat zoenen en dat die wel zin heeft in zo’n
jong blaadje. Helaas worden ze gestoord door de moeder die hen bezig ziet. Ze
is zo overstuur, dat ze haar dochter niet meer wil zien.
Een dramatisch gegeven, dat in de verdere ontwikkeling
steeds op de achtergrond meespeelt. Heidi is een jong eendje dat nog niet op
eigen benen kan staan. Met haar lange blonde lokken en haar open gezicht is ze kwetsbaar
voor de invloeden van de buitenwereld. Mooi is een fragment waarin ze moederziel
alleen voor een winkelcentrum een man alleen in een auto ziet. Zijn gezicht
gaat deels schuil achter de bovenkant van de voorruit, hetgeen onheil uitdrukt.
Ze zou het liefst in zijn armen willen kruipen, maar ziet dan dat de vrouw van
de man in de wagen stapt.
Heidi was even daarvoor in een wintersportwinkel om naar een
baantje te vragen. Ze ging daarbij zo ver dat ze de winkelier probeerde te
verleiden. Een dag eerder werd ze uit de disco meegenomen door een jongen die
haar meenam naar zijn stacaravan. Hij was op weg naar Sydney en had na de one
night stand geen behoefte aan meer van haar.
Joe ziet haar in een café met haar album voor zich. Hij
brengt haar naar een motel en brengt de nacht met haar door, waarbij
onduidelijk is of ze samen vrijen, want veel animo lijkt Joe niet te hebben. De
volgende ochtend moet hij alweer vroeg uit bed om te werken op het
boerenbedrijf van zijn ouders. Heidi vraagt aan Irene die eigenaar is van het
motel of ze nog een paar dagen de kamer mag hebben. Ze is hard op zoek naar een
baantje.
Uiteindelijk vindt ze die in een benzinestation. Collega Bianca
zegt dat ze wel wat mag eten. Heidi laat zich een donut goed smaken. Joe komt
regelmatig langs op de kamer op de begane grond waar Heidi in is getrokken. Die
was eerder van de zoon van Irene. Joe weet echter niet of Heidi de ware voor
hem is. Op de boerderij steekt men de draak met zijn scharrel en hij wordt beïnvloed
door een homoseksuele broer van zijn moeder die een tijdje bij hen logeert.
Heidi voelt zich wanhopig over de verhouding met Joe. Ze
verwijt hem dat hij niet weet wat hij wil en bang is. Als de vader van Bianca
ook nog eens de eigenaar van de wintersportwinkel blijkt te zijn en haar op het
hart drukt niet meer met zijn dochter om te gaan, is ze helemaal stuurloos en
wil zichzelf in de badkuip verdrinken.
Cate Shortland heeft grappige details in de film gevoegd,
zoals het liedje dat Heidi met veel handgebaren zingt als ze net rode
handschoenen heeft gekocht, haar voorbereiding op het sollicitatiegesprek voor
het baantje in het benzinestation, uitlopend op een verleidingspoging of haar
beginnende pianospel, dat af en toe weer in de film terugkeert, een simpele net
niet melodie, die aangeeft hoe ongepolijst ze nog is. Geloofwaardig is het zeker,
kom daar nog maar eens om tegenwoordig.
Hier
wordt uitgelegd hoe je een somersault maakt, hier een
trailer. Vijf jaar later speelde Abbie Cornisch de mooie rol van Fanny in Bright Star
over het leven van John Keats.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten