Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 29 september 2013

Filmrecensie: Het leven uit een dag (2009), Mark de Cloe



Two lost souls swimming in a fishbowl

De film Het leven uit een dag is gebaseerd op het gelijknamige boek van A.F. van der Heijden. Die schreef in de jaren tachtig een korte roman over een gedachte-experiment. Hoe zou het zijn als het leven maar een dag duurde? Als alles wat we meemaakten eenmalig was.

Marc de Cloe nam twintig jaar later de uitdaging aan om dit idee te verfilmen. Het begint met Benny Wult, die nooit gedacht had dat hij een moord zou plegen, maar dat het was uit liefde, omdat hij verliefd was en langer van zijn geliefde wilde genieten dan één dag.

Vervolgens zien we een nogal stereotiep beeld van de ontwikkeling van Benny vanaf zijn babytijd. Hij gaat naar school en doorloopt zijn hele schoolloopbaan in één ochtend. De beelden waarin hij steeds ouder wordt wisselen elkaar snel af. Een knappe docente vertelt dat ze maar één orgasme zullen beleven en anders in de hel zullen geraken waar het leven eindeloos vervelend is. Benny wordt F16 piloot en geniet van de capriolen in de ruimte. Hij ontmoet Gini Trades, die de ware blijkt (zie foto). Ze dansen en vrijen, maar dan is Benny teleurgesteld dat het met één orgasme afgelopen is.

Zijn frustratie wentelt hij af op een blinde man die weet wat hij wil. Samen met Gini besluit Benny de blinde te vermoorden. Dan komen ze tenminste in de hel en kunnen nog heel vaak van elkaar genieten. De rechterlijke uitspraak laat nog op zich wachten omdat Gini moet bevallen maar daarna worden ze veroordeeld tot de electrische stoel.

Vanaf dat moment gaat de film over in splitscreen. Benny en Gini dolen in de gewone wereld, die van ellende en wantrouwen aan elkaar hangt. Daarin worden ze ook niet meer ouder. Het is onze gewone saaie wereld, waarin niemand zich echt bevredigd voelt en in een of andere verslaving terecht komt. Benny zoekt Gini en omgekeerd. Benny komt in contact met de wulpse Rosalie die een relatiebemiddelingsbureau heeft, maar verslaafd wordt aan de knappe Benny en hem aan zich bindt, Gini wordt meegenomen naar de hulpvaardige Vincent, die een vrije relatie heeft met Allison.

Achterop de motor bij Allison rijden ze rond om Benny te zoeken. Inmiddels horen we het nummer Never Back Down van Novastar. Later volgen andere nummers. De relaties met anderen volgen elkaar op. Er is weinig liefde, maar aan seks geen gebrek. Benny en Gini zijn twee verloren zielen die in een viskom rondzwemmen, om het met Pink Floyd te zeggen. Het duurt eindeloos voor ze elkaar tegenkomen. Achterin de bus vinden hun vingers elkaar. Als in een soort apotheose komen we begeleid door een vol orkest bijna klaar van opluchting. Ten slotte horen we van de blinde dat hij de moord had opgezet, maar veel voegt dat niet toe.

Tijdens het kijken werd duidelijk dat het idee van Van der Heijden zich beter leent voor een filosofisch gesprek dan voor dit soort reclame-achtige beelden waarin betrokkenheid moeilijk is en het verhaal erg aan de oppervlakte blijft. Typisch een geval waarin het boek beter is dan de film.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen