Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 17 december 2017

Theaterrecensie: Banaan en oestermes, Hotel Modern, Toneelschuur, 16 december 2017


Poëtische voorstelling ontwikkelt zich van afgemeten tot zeer sympathiek

Theatergroep Hotel Modern maakt in haar voorstellingen gebruik maakt van een groot aantal kunstzinnige technieken zoals mime en beeldende kunst, waarbij het theatrale element enigszins op de achtergrond staat. Met deze kennis in het achterhoofd kan de toeschouwer zich gemakkelijker overgeven aan de voorstelling Banaan en oestermes, maar dan nog duurt het even voordat Pauline Kalker, Herman Helle en Arlène Hoornweg de harten van het publiek veroveren. Pas als de humor zijn intrede doet, krijgt de voorstelling meer glans en diepte, maar wellicht waren de voorbereidingen daartoe noodzakelijk om de toeschouwer naar de diepere betekenissen te voeren en moeten we spreken van een doordachte opbouw van de voorstelling.

De opening doet denken aan een onbekend bordspel. Op de verschillende bruine dozen die op het podium staan - dat omgeven wordt door twee wanden met hoog opgestapelde identieke dozen, waarachter de spelers zich af en toe terugtrekken - worden om beurten voorwerpen geplaatst die nauwkeurig beschouwd worden in hun onderlinge verhouding. De concentratie is groot en straalt af op het publiek dat muisstil de verrichtingen van het drietal volgt. Een aardappel ligt misschien te veel in het oog en krijgt een helm over zich heen, een tennisbal wordt verscholen onder een groen plantje. Meteen al wordt het associatievermogen aangesproken. Voorwerpen kunnen ook op elkaar gestapeld worden. Als Helle daarmee klaar is, krijgt hij applaus en is de opdracht voltooid en geslaagd.  

In een volgende scène komt Helle op met een speelgoedhertje dat hij met veel liefde toespreekt. Hij wikkelt de poten en zelfs de oren van het beestje in toiletrollen om zijn zorgzaamheid uit te drukken. Kalkar doet vervolgens iets vergelijkbaars met een schelp en Hoornweg met een eekhoorntje dat op een lege Puma schoenendoos staat. Het tuutje van de lange smalle ballon die Helle eerder heeft opgeblazen, dient om het beestje van de nodige voeding te voorzien. Vandaar wordt het grotesker met een bloem in een pot pindakaas en een losse hand die gesteund wordt door alweer een toiletrol, die veel meer mogelijkheden bieden dat men denkt. Later verbeelden die ook de rolschaatsen onder een laars, complementair aan een andere laars met een stel oude schaatsen eronder.

De voorstelling komt echter los door de humor met een fles Famous grouse, waarin vier rozen worden gestoken die een ander soort whisky verbeelden. De associaties volgen elkaar daarna in een steeds sneller tempo op. Knap gevonden is het pak Sun en de Sunlightzeep die een speelgoedkrokodil beschijnen, net als cola en cola light. Poëtische vergelijkingen zijn er ook tussen een pak Witte Reus met bril en een zwarte reus die Brillo op zijn hoofd krijgt en nog veel meer, terwijl de grouse ook nog niet uitgespeeld is en in verband gebracht wordt met eenden en zelfs wc-eend. Dat leidt weer tot een vermakelijke scène waarin Kalker - in navolging van Helle die geniet van de whisky - elleen bodempje van het engblauwe vocht tot zich dient te nemen, hetgeen haar, ondanks de verschrikte reactie van Hoornweg, niet eens heel zwaar valt.

Na een heerlijk chaotisch sprookje van Helle - wellicht door de whisky bedenk ik op ditzelfde moment - wordt de absurde element dat al vanaf het begin steeds onder de verrichtingen lag, sterker, onder andere door een expositie van schedels die activiteiten verrichten zoals lezen en dineren met een bord stenen en een glas vol met as. Helle in zijn onderbroek komt op met een winkelwagen, verzamelt de schedels en legt er appels voor in de plaats. Nadat het drietal ratten aan de muur hebben gehangen en Hoornweg een roos uit haar mond heeft getoverd, gaan we langzaamaan richting de finale die grotesk is en een groots beeld oplevert dat de voorstelling met terugwerkende kracht een grote sympathie oplevert (zie foto van Bas Czerwinski). oorHoor

Met hun originele aanpak waarbij de taal een ondergeschikt element is, weet Hotel Modern ongetwijfeld overal in deze wereld de harten te veroveren van mensen die meer willen zien in de hun omringende leefomgeving dan de geëigende betekenissen. Daarmee voegt deze theatervorm een scheppend element aan onze wereld toe. In ieder geval kan het publiek, dat een uur lang de verrichtingen van Kalker, Helle en Hoornweg in de bovenzaal van de Toneelschuur volgde, met nieuwe inspiratie de donkere dagen voor de kerst in.  

Hier de trailer waarop een groot aantal voorwerpen getoond worden, die in de voorstelling te zien, al zal men de banaan en het oestermes daarop noch in de voorstelling vinden.

bijgewerkt om 14:28 uur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten