Fascinerende portretten van Chinese vrouwen en hun seksuele
leven
Filmmaakster Laetitia Schoofs, die in 2011 de korte
documentaire Nadia Ticks maakte over
de twaalfjarige Nadia tijdens haar eerste dag in de brugklas, vervolgt met de
fascinerende lange documentaire over de seksualiteit van Chinese vrouwen. In
een vijftal portretten waarin alle vrouwen op hun eigen manier met daarmee
worstelen, wordt duidelijk dat hun problemen veel te maken hebben met de
tumultueuze Chinese geschiedenis waarin de traditionele familiewaarden door de
Culturele Revolutie door elkaar geschud werden, terwijl de snelle economische
groei tegenwoordig weer andere opgaven aan de Chinese vrouw stelt.
Schoofs opent met de gescheiden Hong Tao die de guqin speelt
en daarbij zingt. Later in de documentaire vertelt ze heel openhartig over haar
rusteloze leven voordat ze het muziekinstrument vond, dat haar de rust gaf die
ze eerder in haar huwelijk niet kon vinden. Om te voorzien in de kosten van
haar levensonderhoud en dat van haar zoon, nam ze haar vroegere werk als
architect weer op, maar voelde zich tegelijk schuldig ten aanzien van haar
zoon. De romantische liefde is volgens haar niet de enige bron van geluk. Ze
heeft zich bekeerd tot het boeddhisme en bezoekt zieken, hetgeen haar vervulling
geeft.
Lihua (zie poster) is geboren in het jaar van de Culturele Revolutie en
ook alleen na de dood van haar man, maar wil het liefst weer een partner. Ze
consulteert psychologe Zhen in het ziekenhuis voor vrouwen en kinderen over
haar gebrek aan seksuele gevoelens, die tijdens de Culturele Revolutie van ondergeschikt
belang waren. Van haar moeder heeft ze daarover ook niets geleerd. De laatste
zegt dat de vrouw vroeger waardeloos was ten opzichte van de man. Lihua haalde
haar kennis over de romantische liefde uit Engelse roman zoals Jane Eyre, maar
kon die in haar huwelijk niet vinden. Haar relatie verslechterde nadat haar man
in de tijd van economische hervorming manager werd en een drankprobleem kreeg
die hem uiteindelijk het leven kostte. Samen met haar zoon moest ze door. Ze helpt
hem met het schoonmaken van zijn kamer en vraagt over zijn huwelijksplannen. Inmiddels
heeft ze zelf ook contact met een vroegere klasgenoot, met wie het aardig lijkt
te klikken. De families zitten samen aan een lunch in het park.
Wen-Wen is tweeëndertig jaar, sinds drie jaar vrijgezel en
economisch onafhankelijk, hetgeen problemen oplevert om een geschikte man te
vinden. Ze is veel op reis naar het buitenland en heeft daar bevrijdende
ervaringen opgedaan, zoals naaktzwemmen in Griekenland. Ze heeft hoge
verwachtingen over een gelijkwaardige relatie, maar er zijn nauwelijks mannen
te vinden die daaraan voldoen. Haar moeder maakt zich zorgen over haar toekomst
en vindt dat ze minder hoog van de toren moet blazen. Als ze hoort dat haar
dochter een nieuwe relatie heeft, wil ze meteen dat zij contact maakt met de
familie van haar vriend, maar Wen-Wen wil het eerst allemaal aanzien.
Hua Ling is actief in de beweging Bcome die strijdt voor meer rechten voor vrouwen en dat samen met
andere leden zingend uitdraagt in de metro, hetgeen op positieve reacties van
mannen komt te staan. Zelf deed ze op haar negentiende haar eerste seksuele
ervaring op die tot een geslachtsziekte leidde, waar ze zelf de schuld van
kreeg. In groepsgesprekken met andere leden van Bcome praat men openhartig op seksualiteit.
Christy tenslotte is feministe en naaktmodel en zegt dat ze
twee personen in zich heeft die tegengesteld zijn aan elkaar. Net zoals veel
andere jongeren gedraagt ze zich heel welopgevoed bij haar familie maar
daarbuiten gaat ze haar eigen gang.
Hier
de trailer op YouTube, waarin Lihua met verbazing kijkt naar de seksspeeltjes
die psychologe Zhen aan een groep vrouwen uit haar praktijk demonstreert. Deze
zijn belangrijk om kennis op te doen over de eigen seksualiteit en de eigen
behoeftes te leren kennen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten