Futuristisch drama ontspoort in het bos
Twee jaar na het bijzondere drama Kynodontas ofwel Dogtooth, waarin Giorgos Lanthimos laat zien wat er kan gebeuren
als ouders uit angst voor de invloed van de buitenwereld hun kinderen in huis
opsluiten, komt de Griekse filmregisseur met een vergelijkbaar droomachtig experiment,
waarin geen ruimte in de maatschappij meer is voor mensen die alleen zijn. In
een fragment van The lobster zien we
dat politieagenten in een winkelcentrum mensen aanhoudt die blijkbaar alleen
zijn en hen vraagt hun huwelijkspapieren te tonen.
In het begin van de film maken we
kennis met David die na twaalf jaar verlaten wordt door zijn vrouw en met zijn
hond naar Het Hotel wordt gebracht, de plaats waar de alleengaanden anderhalve
maand de tijd krijgen om een partner te vinden en anders in dieren worden
veranderd die losgelaten worden in Het Bos. Wellicht wijst het beginbeeld,
waarin een vrouw koelbloedig een paard doodt, hier naar vooruit. David krijgt
meteen te maken met regels in Het Hotel zoals het verbod om te masturberen.
Daartoe wordt één arm achter zijn rug gebonden en zijn broekriem met slotje
vastgezet. Later zien we dat een verpleegster met haar billen zijn kruis
beroert maar niet te lang want de prikkeling moet erop gericht zijn iemand van
het andere geslacht te vinden.
Dat valt voor David nog niet zo
mee. Hij sluit zich aan bij een vriendenclubje met John en Robert, die allebei
een handicap hebben. John heeft een mank been en Robert lispelt. Tijdens een
dansavondje worden schoorvoetende pogingen gedaan een van de vrouwen in
dezelfde bloemjurken aan zich te binden, maar veel succes heeft dit niet. In de
tussentijd wijdt men zich aan de jacht op zogenaamde Loners, die in het bos
wonen en zich verzet hebben tegen de regels in Het Hotel. Door het verdoven van
deze lieden, die vervolgens tot dieren worden getransformeerd, kan men extra
dagen verdienen en dus de eigen verandering in een
dier uitstellen.
John is de eerste van het drietal
die een vrouw aan zich bindt, al gaat dat niet helemaal eerlijk. Ze krijgen een
tweepersoonskamer in Het Hotel en zelfs een dochter toegewezen om te laten zien
dat ze een volwassen relatie kunnen onderhouden. David heeft minder succes met
zijn koele partner die zelfs zijn hond doodt. Nadat hij haar heeft neergeschoten
vlucht hij het bos in en sluit zich aan bij de Loners. Daar ontmoet hij wel een
vrouw die naar zijn hart is. Ze is tevens d
e verteller van het verhaal en onderneemt later en inmiddels blind
met David een vluchtpoging (zie foto), al lijkt die gedoemd niet ver te komen.
Anders dan in Kynodontas ontspoort dit drama door de bizarre en nauwelijks te
begrijpen ontwikkelingen bij de Loners, waaronder het verbod op intimiteit, die
de film steeds grotesker en ongeloofwaardiger maken. David gaat wel met zijn
geliefde en een ander stel de stad in om in een winkelcentrum boodschappen te
doen en meteen op de koffie te gaan bij de ouders van de vrouw van het andere
stel. Daar vertelt hij over zijn liefde voor de vrouw naast hem maar als hij
die ook praktiseert is hij een grens overgegaan waardoor een verder verblijf
bij de Loners onmogelijk wordt.
De aardigste scènes in de
film bestaan nog uit de toneelstukjes die door het personeel bij wijze van
instructie opgevoerd worden. Een bijzondere vermelding verdienen ook de
stuwende vioolklanken op de achtergrond, die in het begin van de trailer te
horen zijn, maar verder is The lobster
een draak van een futuristisch drama.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten