Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 13 december 2017

Filmrecensie: Blue ruin (2013), Jeremy Saulnier


Vete tussen families van kwaad tot erger

De Amerikaanse filmregisseur Jeremy Saulnier (1976) staat bekend om zijn harde actiefilms en Blue ruin vormt daarop geen uitzondering. Deze film over de zwerver Dwight Evans die wraak neemt op de man die zijn ouders vermoord heeft, is een aaneenschakeling van geweldsscènes, die van kwaad tot erger gaan. Vanwege het vele bloed dat er vloeit is de film door Canvas aangeraden voor zestien jaar en ouder.

De film opent met beelden uit het zwerversleven en wel om te beginnen met een bad dat Dwight neemt in het huis van een gezin dat op datzelfde moment thuis komt zodat Dwight in zijn nakie door een raam het huis uit vlucht en naar de oude auto gaat waar hij in leeft. We zien dat hij zich in leven houdt met flesjes die hij inlevert voor het statiegeld maar ook steelt hij uit tassen op de kermis en uit auto’s die voor een bar geparkeerd staan. Dwight is niet een gemiddelde zwerver maar een man die na de moord op zijn ouders aan lager wal is geraakt, zoals blijkt uit het feit dat hij in zijn auto ook een boek leest.

Een aanhouding door de politie doet het ergste vrezen, maar de vrouwelijke brigadier heeft het beste met hem voor. Ze vertelt hem dat de dader van de moord op zijn ouders vrijgelaten is en wil het liefst dat hij zich niet in de omgeving vertoont waar zijn ouders ooit woonden. De behoefte aan wraak is echter groter bij Dwight dan het leven voortzetten zoals hij dat op dat moment leidt. Hij schrijft een ansichtkaart aan zijn zus Sam, die nog altijd in de oude omgeving woont, dat hij eraan komt en arriveert net op tijd bij de gevangenis om te zien dat Wade Cleland daar door zijn familie verwelkomd wordt. Hij volgt hun auto naar een café en steekt Wade op de wc neer, waarna de poppen aan het dansen zijn.

Om zich voor zijn zus te vertonen, scheert hij in het ouderlijk huis zijn baard af en knipt zijn haren, waardoor hij er weer uitziet als een doorsnee Amerikaan. Hij ontmoet zijn zus net op het moment dat ze de deur uitgaat naar haar werk en de zorg voor haar twee kinderen heeft overgelaten aan het kindermeisje. Als haar broer vertelt over de moord op Wade, die mogelijk niet de moordenaar van hun ouders was, haasten de twee zich terug naar het huis van Sam en zien dat de kinderen in ieder geval niet de dupe zijn geworden van een wraakactie door de familie Cleland. Dwight brengt zijn zus er wel toe om het huis te verlaten en zich met de kinderen elders te vestigen zolang de zaak nog niet opgelost is. Zelf verschanst hij zich in het huis en wacht in het donker af tot de broers van Wade zullen verschijnen. Op dat moment probeert hij met een pijl in zijn been met hun auto te vluchten maar rijdt daarbij broer Teddy aan die hij in de kofferbak dumpt, voordat hij wegrijdt. Omdat het niet lukt de pijl zelf te verwijderen, gaat hij naar een ziekenhuis maar vlucht daar weer weg na een geslaagde behandeling van de wond.

In een volgende fase zoekt hij contact met zijn oude vriend Ben Gaffney die wel een wapen voor hem heeft. Met dat wapen op Teddy gericht, hoort hij de man uit over de moordenaar van zijn ouders. Dat bleek diens vader geweest te zijn, die wraak nam op het feit dat de vader van Dwight een relatie was aangegaan met de moeder van de Clelands. Het gesprek ontaardt in een gevecht waarbij Teddy het onderspit delft en door Dwight begraven wordt in de buurt van het buitenverblijf van zijn ouders dat inmiddels door de Clelands is ingenomen en waar Dwight tenslotte zelf ook aan zijn eind komt.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten