Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 29 december 2017

Filmrecensie: De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween (2013), Felix Herngren


Ongeloofwaardige gebeurtenissen maken van honderdjarige een flutfiguur

De titel De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween zegt eigenlijk al genoeg over het verhaal dat ten grondslag ligt aan de film. Dat is een nogal drakerige terugblik van een honderdjarige Zweed op zijn tumultueuze leven dat niet gekker kon zijn dan het was en tegelijkertijd een soort crimi rond een per ongeluk meegenomen koffer met een geldbedrag van vijftig miljoen erin. De slogan van de 100 jarige Allen Karlsson, bijgebracht door zijn moeder, is dat alles is wat het is en dat alles wordt wat het wordt.

Het begin van de film is nog wel aardig, want daarna ontspoort het in toenemende mate. Karlsson zit met zijn hond Molotov, een naam die duidt op de voorliefde van de man voor explosies, voor het raam van zijn huis en laat de hond door het raam naar buiten. In het volgende shot is de hond gedood door een vos. Het enige dat Karlsson kan doen is wraak nemen met een explosie waarbij de vos gedood wordt. Het komt hem op opname in een tehuis voor ouderen te staan.

Op de dag dat Karlsson honderd jaar wordt, ontsnapt hij zelf door het raam en loopt naar het plaatselijke station. Met het geld dat hij bij zich heeft kan hij net een buskaartje kopen naar een plaatsje in de buurt. Hij vertrekt met een koffer die een jongeman hem in bruikleen geeft omdat hij niet samen met de koffer in het toilet kan. De jongeman is woedend dat de koffer weg is en laat zich door de kaartjesverkoper naar de plaats brengen waar Karlsson naar toe gegaan is, maar wordt op het stationnetje aldaar te lang opgesloten in een koelcel en geeft de geest. In het vervolg gaat het vooral om de koffer die afgeleverd had moeten worden bij maffiabaas Pim. Tenslotte komt de koffer vlak bij deze Pim in Bali maar in het zicht van de finish ontglipt die hem net, natuurlijk ten gevolge van een explosie.  

Het andere deel van het verhaal, dat anders qua inhoud niet toereikend zou zijn, gaat in op het leven van Karlsson. Hij zag het licht in een gezin met een revolutionaire vader, die zijn voorliefde voor ontploffingen zou kunnen verklaren. Al vroeg in zijn leven maakte Karlsson slachtoffers door door hem opgewekte ontploffingen. De Spaanse burgeroorlog was een ideaal oefenterrein voor hem. Op het moment dat hij het laten ontploffen beu was, stuitte hij op Franco die net een brug over wilde die als laatste door Karlsson werd opgeblazen, hetgeen hem op een onderscheiding kwam te staan. Het leven dat is wat het is en wordt wat het wordt, voert hem naar de Verenigde Staten waar hem door Oppenheimer en passant gevraagd wordt naar een oplossing voor een goede werking van een kernbom, hetgeen weer naar de Sovjet Unie voert en tenslotte tot een hele ingewikkelde contraspionage.

Het is de overdaad aan gekte die de film slecht te verteren maakt, want er zitten hele leuke fragmenten in het verhaal, zowel in de crimi als in de levensgeschiedenis. Een voorbeeld van de eerste is de verwikkeling in Villa Meerzicht waar Karlsson na een lift van automobilist Benny met zijn koffer terechtkomt, alwaar zich ook een olifant bevindt die een van de leden van de maffia plet als die tenslotte de koffer weer in bezit gekregen heeft. Een voorbeeld van de tweede is de verhouding die Karlsson in de Goelag krijgt met het domme broertje van Albert Einstein. Over het algemeen genomen is de film echter zwaar over de top. Dat blijkt ook wel als Karlsson een ander, zoals Benny, probeert te vertellen over hetgeen hem overkomen is. Geen mens zou de 100 jarige geloven.

De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween is gebaseerd op de gelijknamige succesroman van Jonas Jonasson en werd bewerkt door Hans Ingemansson samen met regisseur Felix Herngreen.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten