Liefdesgeschiedenis tussen twee vrouwen in een onmogelijke
tijdsperiode
The Berlin affair
is gebaseerd op de roman Kruisende lijnen
die Junichiro Tanizaki aan het eind van de twintiger jaren schreef en die
volgens de schrijver over het eeuwige verband tussen het kwade en het schone gaat.
De Italiaanse filmregisseur Liliana Cavani bracht de tijd waarin de roman
speelt over naar het eind van de jaren dertig in Berlijn, wanneer de macht van
de nazi’s inmiddels op een hoogtepunt is.
Kern van de roman en de film is de lesbische relatie relatie
die de Louise, de vrouw van Heinz, een staflid van de nazi’s krijgt met de
knappe Mitsuko, dochter van de Japanse ambassadeur. De twee leren elkaar kennen
tijdens een les modeltekenen bij de joodse leraar Benno. Mitsuko werpt meteen
al een veelbetekenende blik op op Louise en Benno zegt tegen Louise dat haar
tekening meer lijkt op Mitsuko dan op het naaktmodel dat op de tafel in het
midden van het tekenlokaal zit. Tijdens een wandeling vertelt ze tegen Louise
dat de voorkeur voor herfstbloemen vooruit wijst naar de dood. In het vervolg
maakt ze haar rol van intrigante op overtuigende manier waar.
De liefde tussen de twee vrouwen, die op sensuele wijze in
beeld wordt gebracht (zie foto), kan niet onopgemerkt blijven. Heinz ruikt al gauw onraad.
Temeer omdat Mitsuko het stel ook tijdens het vrijen lastig valt met
telefoontjes. Ze is duidelijk jaloers op de hechte band die Louise en Heinz met
elkaar hebben en doet er van alles aan om hen uit elkaar te drijven. Als Louise
echter eens bij Mitsuko op bezoek gaat, blijkt ze een verhouding met Benno te
hebben. Mitsuko drukt Louise desalniettemin op het hart dat ze zich dood zal
steken als Louise haar verlaat. In een voice-over horen we Louise daarop zeggen
dat ze pas later begreep dat zoiets voor Mitsuko eerder een overwinning dan een
verlies zou zijn.
Benno sluit een contract met Louise waarbij zij en Mitsuko elkaars
geliefden mogen blijven als hij met haar kan trouwen. Louise ondertekent het
contract dat echter later onder ogen komt van Heinz. Hij vertelt dat de band
tussen Louise en Mitsuko de zo belangrijke verhouding tussen Duitsland en Japan
kan schaden. Louise bedenkt daarop het plan om samen met Mitsuko zelfmoord te
plegen met behulp van slaapmiddelen. Heinz voorkomt op het nippertje de dood
van het stel en raakt op hetzelfde moment zelf in de ban van Mitsuko. Louise
ziet dat ze naast haar in bed de liefde bedrijven, maar weet niet of ze droomt.
De toestand verslechtert als Benno blijkt te zijn
weggevoerd. Heinz is zozeer verslingerd geraakt aan Mitsuko dat hij een baan in
het geannexeerde Oostenrijk weigert. Zijn positie wordt verder onmogelijk als
het contract dat Benno met Louise sloot, uitgelekt is. Heinz kan niet op zijn
plaats blijven en wil vluchten. Mitsuko heeft een ander plan.
Fraai is het rolletje van de vrijzinnige literatuurprofessor
bij wie Louise af en toe te rade gaat. Als ze voor het eerst in de film bij hem
komt, noteert hij juist een spreuk van Schopenhauer, die zegt dat we, anders
dan hoogleraren in de filosofie denken, eerder in het leven van een individu
een plan kunnen ontdekken dan in de wereldgeschiedenis. Aan het eind van de
film wordt hij zelf afgevoerd. Voordat hij opgepakt wordt raadt hij Louise, die
als enige van de vier hoofdrolspelers de periode overleefd heeft, aan het
verleden te nemen zoals het is en de liefdesgeschiedenis op te schrijven.
Hier
de trailer van de film die in het Duits
Leidenschaften heet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten