dinsdag 26 december 2017

Filmrecensie: De nieuwe wereld (2013), Jaap van Heusden

West Afrikaanse bootvluchteling verlicht het leven van een sombere Nederlandse schoonmaakster

In 2011 maakte Jaap van Heusden al eens de aangrijpende film Drone in het kader van de serie Duivelse dillema’s. Daarin beleven we vanuit het hoofd van vliegenier Victor wat het is om op verre afstand een drone in werking te stellen. Twee jaar later is Van Heusden terug met een ander actueel onderwerp, dat over de bejegening van buitenlanders gaat die in Nederland een plekje onder de zon ;proberen te vinden. In de telefilm De nieuwe wereld krijgen we daar een beeld van aan de hand van hoofdpersoon Mirte, die schoonmaker is in het aanmeldcentrum op Schiphol.

Mirte heeft het duidelijk niet gemakkelijk in het leven. Haar gezicht spreekt boekdelen. De blik is stug. Dagelijks rijdt ze op de brommer vanaf haar flat naar haar werk. De sleur is duidelijk. Het leven monotoon. Met de buitenlanders heeft ze geen contact. Ze sist hen toe als ze haar in de weg zitten. Ze doet mee aan een spelletje van bewakingsmensen om op hun camera te raden welke personen toegelaten zullen worden en welke teruggestuurd. ’s Avonds eet ze wel eens bij het gezin van haar broer Johan die haar negenjarige zoon Adri opgevangen heeft. We begrijpen langzaamaan dat Mirte zwaar gebukt gaat onder de dood van haar man.

Ze houdt stand door de buitenlanders sieraden af te troggelen in ruil waarvoor ze dan op haar mobiele telefoon naar familie mogen bellen. Daartoe pakt ze haar mobiel dagelijks in aluminiumfolie en stopt die in haar lunchpakket. Ook Luc spreekt haar aan over het gebruik van haar telefoon. Mirte heeft van de beveiligingsmensen al gehoord dat hij een bootvluchteling uit West Afrika zou zijn, die tijdens de oversteek naar Europa zijn vrouw verloren is. Ze heeft al, op grond van een eerste blik op de man, geuit dat ze daarvan niets gelooft. Ze vraagt Luc wat hij in een ruil voor vier minuten bellen naar zijn schoonmoeder haar kan aanbieden. Daarop toont Luc zijn hand met daaraan een polshorloge. Voordat de transactie in de slaapruimte plaatsvindt, wil Mirte echter de trouwring van Luc hebben. Hij wil daar eerst niet van weten, waarop Mirte treiterig vraagt of zijn vrouw daar misschien bezwaren tegen heeft. Tenslotte geeft Luc toe omdat hij toch zijn schoonmoeder wil inlichten. Mirte gaat met de ring naar een opkoper die haar niet eens zoveel geld voor de ring wil geven, maar haar overhaalt de ring te verkopen met daarbij een geschikt prijsje voor een tweedehands flatscreentelevisie, waarmee Mirte op haar beurt haar zoon Adri hoopt te paaien. Omdat haar broer erop tegen is dat de jongen het bakbeest op zijn kamer houdt, haalt Mirte haar zoon weer terug in huis.

Ze komt weer wat meer terug in de wereld door een beter contact met Luc. Ze probeert de ring terug te kopen maar dat lukt helaas niet omdat die al verkocht is. Ze heeft gehoord dat Luc weinig kansen heeft om toegelaten te worden tot Nederland. De toestand in Ivoorkust is volgens de autoriteiten inmiddels weer normaal. Daarop probeert ze informatie bij elkaar te krijgen om er voor te zorgen dat Luc toch in Nederland mag blijven. De afloop van de film is in ieder geval niet al te zoet.

De hoofdrol van Bianca Krijgsman als Mirte is sterk. De grauwe beelden van de omgeving waarin ze probeert te overleven drukken haar stemming goed uit. Ze krijgt mooi tegenspel in de figuur van Issaka Sawadogo als Luc.

Hier mijn bespreking van Drone, hier de trailer van De nieuwe wereld op vimeo met daarop de prachtige scène op het eind van de film, hier nog een interview met Jaap van Heusden over zijn film.