Achterstelling getalenteerde vrouwen in de achttiende eeuw
In het fraaie en ingetogen kostuumdrama Nannerl, la soeur de Mozart dat rond 1760 speelt, toont René Féret de
achterstelling van de veertienjarige Maria Anna, ook wel Nannerl genoemd, ten
opzichte van haar jongere broer Wolfgang door hun vader die ook hun leraar is. Vrouwen
werden in die tijd niet voor vol aangezien. Er werd getwijfeld aan hun
competenties. Het is boeiend te zien hoe de getalenteerde Nannerl daarmee
omgaat.
De film begint met de reis van de familie Mozart per koets vanuit
Salzburg naar Frankijk. Op weg naar Parijs breekt de as van de wagen. Vader
Leopold loopt in de kou naast de koetsier en verbied zijn dochter binnen viool
te spelen. Een eerste aanwijzing dat hij zijn dochter haar talent niet gunt.
Ze vinden onderdak in een klooster waar drie jongere dochters
van koning Lodewijk wonen. Op last van de kardinaal zijn ze daar geplaatst,
terwijl de twee oudsten aan het hof worden opgevoed. Leopold krijgt toestemming
zijn klavicord uit te pakken. Wolfgang speelt viool en Nannerl zit achter de
toetsen. Gedurende de dagen dat de koets gerepareerd wordt, ontstaat
vriendschap tussen Nannerl en Louise, een van de dochters van de koning. Deze
vraagt haar een brief te geven aan Hughues, de zoon van de muziekleraar aan het
hof. Ze is verliefd op hem. Ze geeft Nannerl ook een godslasterlijk boek mee
dat van haar zus was en werd afgepakt door de overste.
Op weg naar Versailles raakt Nannerl ongesteld. Je bent nu
een vrouw, zegt haar moeder. Nannerl verbrandt het boek, hetgeen haar
hoogstaande karakter verraadt.
Ze moeten aan het hof in zwarte kleren verschijnen omdat de
vrouw van de kroonprins tijdens de bevalling overleden is. Nannerl wordt voor de
audiëntie met Hughues ook nog eens als man uitgedost. Hughues speelt op dat
moment muziek met de kroonprins. Hij neemt de brief in ontvangst en trekt zich
terug om die te lezen. De kroonprins toont zijn interesse in Nannerl. Hij wil
dat zij voor hem iets componeert. Het is grappig dat hij niet door heeft dat
onder de mannenkleren een knappe vrouw verborgen zit.
Nannerl wil les in compositie van haar vader, maar die ziet
dat niet zitten, ook niet als Nannerl hem bekend dat ze ooit een compositie
maakte uit naam van Wolfgang. De kroonprins is niettemin tevreden met hetgeen
Nannerl voor hem maakt. Als hij hoort dat Wolfgang en zijn zus een optreden
verzorgen, moet Nannerl haar ware identiteit wel opbiechten. De kroonprins is
niet ontdaan, integendeel. Hij papt met haar aan. Het concert is een succes
maar de vader is ontevreden. Hij eist discipline van zijn dochter en geen
koppigheid, zegt hij tegen zijn vrouw.
Als de familie naar Londen gaat, haakt Nannerl af. Ze gaat
terug naar Parijs om pianoles te geven en compositieles te nemen. De kroonprins
is blij met haar terugkomst maar moet helaas van zijn vader met een andere
vrouw trouwen. Hij stuurt Nannerl terug naar het klooster. Daar hoort ze van
Louise dat haar broer wil dat ze hem vergeeft, iets wat deze verlegen jongeman blijkbaar
niet zelf kon zeggen. Louise zelf heeft besloten om uit liefde voor haar vader in
het klooster te blijven.
Nannerl kiest tenslotte, net als haar moeder, voor de weg
van zelfopoffering. De barrières om haar eigen leven vorm te geven zijn gewoon
te hoog. In de aftiteling lezen we dat ze een weduwnaar trouwde met vijf
kinderen.
Hier
de trailer van Nannerl, ook bekend
onder de naam Mozart’s sister, die
begint met de reis van de familie Mozart in de sneeuw.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten