Zeventienjarige verschoppelinge probeert greep op het leven
te krijgen
De titel van de film Lena
is goed gekozen want gaat over de moeilijke verhoudingen die dit zeventienjarig
meisje heeft. Dat begint al met een soort verkrachting door een jongen op
school. De film lijkt daardoor een nogal ongeleid projectiel te worden, maar Aanrijding in Moscou kennende, weet Christophe
van Rompaey er een erg mooi verhaal van te maken.
De moeilijke verhoudingen waar Lena mee te maken heeft
betreffen allereerst haar Poolse moeder, die buschauffeuse en daarnaast in haar
flat mannen ontvangt. Als het Poolse vlaggetje voor het raam staat mag Lena de
woning niet in. Ze onderhoudt ook nog contacten met landgenoten door
voortdurend aan de telefoon met hen te praten. Op Lena heeft ze alleen maar
kritiek. Ze vindt haar dochter te dik. Geen vertrouwenspersoon om zorgen mee te
delen. Desondanks probeert Lena haar wel te helpen door haar in de ochtend te
wekken en voor haar te koken.
Dan is er nog vriendin Hanneke, die meer oog heeft voor haar
vriendje. Ze doet net als Lena stage op een crèche en doet ook met haar aan line dance, dat voor Lena in ieder geval nog een vorm van structuur en
ontspanning geeft. De juf zegt hen steeds door te gaan en te blijven tellen,
iets dat Lena in moeilijke situaties goed van pas komt.
De toestand lijkt te verbeteren als Lena contact krijgt met
Daan, een lieve schoolgaande jongen die veel gamet en met zijn vader woont, die
op zolder muziekinstrumenten repareert. Zijn moeder is al lang overleden. Daan
geeft Lena cadeautjes. Ze besluit zelfs bij hem te gaan wonen, al vindt haar
moeder dit helemaal niet leuk.
Helaas blijkt Daan toch niet zo erg lief. Lena hoort van de
politie dat hij steelt en gaat naar zijn opleiding. Het blijkt dat hij daar ook
lang niet geweest is. Ze is zo boos dat ze vertrekt, maar bij haar moeder kan
ze niet meer terecht en Hanneke heeft het weer eens te druk met haar vriendje. Als
strohalm is er nog de vader van Daan die haar uitnodigt om dan maar in zijn bed
te slapen. Hij gaat wel beneden op de bank liggen.
Voor de kijker is het duidelijk dat de vader toenadering zoekt
tot het meisje, maar Daan wil Lena ook niet kwijt wil. De film krijgt steeds
meer vaart naarmate het line dance festival nadert. Lena ontwikkelt zich van
een verschoppeling tot iemand die de touwtjes in handen neemt. Als ze Daan
vertelt over haar seksuele relatie met diens vader is de jongen hels en gaat
verhaal halen. Het pistool dat Lena ooit eens op de kamer van Daan zag liggen
en dat volgens Daan een nep pistool was, wordt daarbij, zoals Tsjechov ooit al
wilde, ook gebruikt.
Lena is prachtig om te zien met al haar verschillende
kanten. Ze is parmantig, onzeker over haar leven, maar ook heel zelfstandig en
hulpvaardig en zelfs vastberaden Een meid met lef. Mooi om haar te hebben leren
kennen.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten