Jongemannen zetten een ijzersterk tijdsbeeld van de jaren tachtig
neer
De generatie die opgroeide in de jaren tachtig had het niet gemakkelijk.
Na jaren, waarin hoop, geloof en vooral liefde werd uitgedragen, stortte deze wereld
in en kwam er een veel zwartere voor in de plaats met (jeugd)werkloosheid en een
gespannen verhouding in de internationale politiek. Geen wonder dat de nieuwe
generatie zich verloren voelde. Vier jongemannen van theatergroep Nieuw
West/Marien Jongewaard verbeelden deze tijd op bijzondere wijze naar inhoud en
vorm.
Dat begint al meteen met het toepasselijke tekst van Paint it black van de Rolling Stones, die
Ruben Brinkman (tweede van rechts) in het halfdonker voor de microfoon ten gehore brengt. I see a red door and I want to want it painted black. No colors anymore,
I want them to turn black. De flower power periode is duidelijk voorbij. Na het reciteren van
deze veelzeggende poëtische tekst krijgt Brinkman steun van zijn medeacteurs,
die de tekst eerst zonder en later met muzikale begeleiding nog eens herhalen,
waarmee de toon gezet is voor het vervolg, waarin de sfeer van de jaren tachtig
op indringende wijze naar voren worden gehaald.
In de scène De zomer van 1981 geven de acteurs om beurten hun visie op die periode. Ze beginnen steeds met de titel en vullen elkaar aan, herhalen of verbeteren elkaar, hetgeen voor een bedwelmend effect zorgt. Dit komt niet alleen tot uiting in de teksten, die van de hand van Rob de Graaf zijn, maar ook in de lichaamshoudingen. Vooral de stilering van Job Römer (geheel links op de foto) is erg krachtig.
In de scène De zomer van 1981 geven de acteurs om beurten hun visie op die periode. Ze beginnen steeds met de titel en vullen elkaar aan, herhalen of verbeteren elkaar, hetgeen voor een bedwelmend effect zorgt. Dit komt niet alleen tot uiting in de teksten, die van de hand van Rob de Graaf zijn, maar ook in de lichaamshoudingen. Vooral de stilering van Job Römer (geheel links op de foto) is erg krachtig.
Op de achtergrond hangt een zwart gazen gordijn met daarachter,
in amateuristische wijze neergepend, de letters die samen het woord The 4th wall vormen, hetgeen veel zegt
over de benauwdheid die de tijd uitstraalde. Dit wordt duidelijk gemaakt in een
scène die over Oedipus gaat en later nog eens verklaard wordt door Xander van
Vledder (tweede van links) in een scène waarin hij zijn huis beschrijft als een innerlijke gevangenis,
waar hij toch niet uit wil, omdat die hem toch veiligheid biedt in een verder
boze wereld.
De verveling die dit met zich meebrengt, wordt doorbroken
door een avondje stappen. Je bent jong en je wilt wat. De jongemannen maken zich
uitgebreid op zoals John Travolta’s die op zoek gaan naar hun Olivia’s. De avond werd deels geïnspireerd op De
avonden van Gerard Reve. De roman vormt slechts een klein, maar wel hilarisch deel
van het voorstelling. Ruben Brinkman vond het boek erg vervelend, terwijl er
voor Jurriën Remkes (rechts op de foto) een wereld openging. De lethargie die Frits Egters
uitstraalt, komt mooi terug in de genoegzame, wat treiterende manier waarop Xander van Vledder
op de bank ligt. Liever dan zich naar buiten te wagen, om bijvoorbeeld te
demonstreren tegen de neutronenbom, wacht hij af.
Het Engels geeft een wijder strekkend verband
aan de teksten. Het is alleen wat merkwaardig dat aangehaalde liedteksten zoals California dreaming en het genoemde Paint it black uit de jaren zestig
stammen en dat we weinig muziek uit de jaren tachtig horen, zoals van UB 40 bijvoorbeeld
met hun nummer One in ten dat over de
gevolgen voor het zelfgevoel gaat als als jongere geen werk kan vinden en zich een
statistical reminder voelt in een
wereld die totaal onverschillig is.
De voorstelling, geregisseerd door Marien Jongewaard, loopt
uit in een prachtige eindscène waarin men, na alle somberheid, toch een draai
geeft aan de eigen situatie door de introductie van meneer Dood en mevrouw Vrijheid.
Als de tijd dan niet meezit, dan hebben ze tenminste de drank nog om de roes op
te wekken die nodig is om het leven nog een beetje draaglijk te maken. In ieder
geval laten ze bij het publiek een verrassend gevoel achter door de knappe manier
waarop ze tekst, muziek en beweging aan elkaar gekoppeld hebben. Vanavond de prèmiere in Haarlem. Gaat dit zien.
Hier meer
informatie op de site van de Toneelschuur, met daarop ook een filmpje van het stel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten