Wanhopige liefde van aangenomen knecht leidt tot wraak
Met haar derde film Wuthering
heights tapt Andrea Arnold uit een ouder vaatje. Anders dan Red Road en Fishtank die in het huidige Engeland spelen, gaat Arnold dit keer
terug naar het arme Engelse platteland van Yorkshire in de negentiende eeuw,
waar zich een klassiek liefdesdrama afspeelt tussen de boerendochter Catherine en
de aangenomen knecht Heathcliff op de boerderij met de toepasselijke naam
Wuthering heights ofwel Woeste hoogten.
Deze Heathcliff is een zwarte jongeman die door de vader van
Catherine Earnshaw, of laten haar maar gewoon Cathy noemen, is meegenomen van
een bezoek aan Liverpool. Hij wordt door de meid Nelly gewassen en de volgende
dag neemt Cathy hem mee voor een tochtje op een paard, hetgeen eigenlijk meteen
al hun eeuwige liefde bezegelt. Tijdens een doop geeft de vader hem de naam
Heathcliff en is boos als die eerder al de kerk uitvlucht samen met Cathy.
Heathcliff is een lieve maar zelfbewuste jongen, enigszins lijkend
op Barack Obama, die al snel in aanvaring komt met Hindley, de broer van Cathy.
Hindley scheldt hem uit voor neger en wil later in de film, als de vader
overleden is en Hindley getrouwd, niet meer dat Heathcliff met Cathy praat of
gezien wordt, hetgeen natuurlijk wraakgevoelens bij de knecht opwekt.
De ellende voor Heathcliff wordt nog groter als Cathy
contact krijgt met Edgar Linton, zoon van nieuwe rijke mensen die in de streek
zijn komen wonen. Op het moment dat hij een gesprek afluistert tussen Nelly en
Cathy, die zegt dat ze door Edgar ten huwelijk is gevraagd en dat ze daarin
heeft toegestemd, verlaat hij het huis en de streek.
Drie jaar later komt hij weer terug – al is het in de vorm
van een ander personage die duidelijk vooruitgang in het leven geboekt heeft.
Dit in tegenstelling tot Hindley die aan lager wal is geraakt. Heathcliff neemt
het voorstel aan van Hindley om voorlopig in zijn huis te overnachten, omdat
hij daar een aardig centje voor kan vangen. Heathcliff gaat akkoord, want dan
is hij dicht bij zijn oude geliefde, die hij regelmatig tegen de zin van haar
echtgenoot Edgar bezoekt.
Mooi is de sterke overtuiging van Heathcliff om Cathy mee te
nemen, hetgeen haar in een moeilijk parket brengt, temeer omdat ze ook nog
zwanger is. Als ze tijdens een tochtje te paard met z’n tweeën zijn vraagt ze
hem boos hoe hij haar ooit kon achterlaten. Heathcliff legt het aan met
Isabelle, de zus van Edgar, om Cathy jaloers te maken en haar te verleiden toch
voor hem te kiezen, maar zover komt het niet. Cathy is al ziek geworden van
haar tegenstrijdige gevoelens. Heathcliff is na haar dood gebroken.
Dat laatste zien we al in het begin van de film en dat beeld
van de in de houten vloer van een schuur gekraste letters Catherine Heathcliff far away komt gedurende de film af en toe weer
terug. Al wat de onvervulde Heathcliff rest is wraak.
Hoewel het jammer is dat de keuze van Arnold voor Wuthering heights wel erg klassiek is en
de verrassing van het moderne drama mist, maakt de sfeer in deze rustige en toch
zeer emotionele film alles goed. De natuur wordt fantastisch in beeld
gebracht met paarden en hei, vogels en kevers, harde regen en motten die tegen
het raam aanzitten en niet weg kunnen. Cathy zingt daarbij mooie ballads over
een onbereikbare liefde.
Wuthering heights
is vaker verfilmd, in 1992 door Peter Kosminsky met Juliette Binoche.
Het boek werd oorspronkelijk in 1847 geschreven door Emily
Brontë onder pseudoniem van Ellis Bell.De laatste vertaling in het Nederlands is
van Frans Kellendonk en uitgebracht in de Perpetua reeks met onsterfelijke
klassiekers.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten