Beveiligingsbeambte krijgt een bekende man in het vizier en
laat niet meer los
De film Fishtank
uit 2008 smaakte naar meer. Andrea Arnold’s debuutfilm Red road kent weer een vrouwelijke hoofdpersoon, maar dit keer is
dat een volwassen vrouw, Jackie Morrison. Zij zit achter bewakingscamera’s van City
Eye in Glasgow e n heeft toegang tot allerlei tafereeltjes die zich in de stad
afspelen. Ze geniet daarvan meer dan van haar eigen nogal eenzame leven, met af
en toe een wip met een collega en een bruiloft van een schoonzus. Daar spreekt
ze haar schoonvader Alfred die niet erg over haar te spreken is. Waarom dat zo
is wordt in het vage gelaten.
De beelden op de camera’s in de controle kamer zijn niet
allemaal grappig. Ze dienen dan ook om misdaad op te sporen. Vooral de wijk Red road is verloederd en gevaarlijk. Jackie is op haar hoede als een meisje
met blonde haren daar nogal alleen op een bank zit. Ze wil de politie al
inschakelen, maar ziet dan dat het meisje met een man meegaat die aan zijn
gerief wil komen. Ze blijft kijken naar de snelle manier waarop de man het meisje
neemt. Ze schrikt als als blijkt dat ze deze man kent.
Vanaf dat moment laat ze deze Clyde Henderson niet meer los.
Ze blijft hem volgen, ook al vergeet ze daardoor naar andere geweldsincidenten
in de stad te kijken. Ze informeert of het kan zijn dat de man al is
vrijgekomen, hetgeen inderdaad het geval is. Ze ziet dat hij voor een bedrijfje
werkt dat in sleutels doet en probeert via het bedrijf aan meer informatie over
hem te komen, maar stuit op een muur. Ze trekt er zelf op uit, gaat met de bus
naar Red road en volgt Clyde die met een vuilniszak op zijn rug de straat
afloopt. Voor de zekerheid pakt Jackie een voorwerp op waarmee ze zich kan
verdedigen. Clyde brengt zijn was naar een wasserette en gaat daarna naar een
pub. Jackie observeert hem tijdens een kop thee. Ze ziet hoe hij zijn hand
tegen het bovenbeen van de serveerster drukt.
In een volgende scène komt Jackie zelfs in zijn huis. Tijdens
een nogal ruig feest ziet ze het blonde meisje dat ze eerder in het vizier van
haar camera kreeg. Deze April blijkt het vriendinnetje van de nogal louche Stevie,
vriend en huisgenoot van Clyde. Tijdens het feest danst Jackie zelfs nog met
Clyde, maar vlucht weg als het vuur haar te heet onder de voeten wordt.
Vanaf een afstand blijft ze hem op de camera volgen. Ze
ontdekt dat hij een dochter heeft, die op een middelbare school zit. Later
bezoekt ze een pub waar Clyde uithangt. Ze beginnen een gesprek, waarbij Clyde
het vermoeden uitspreekt dat hij haar eerder in zijn leven ontmoet heeft. Clyde
tilt haar op zijn schouder naar zijn woning en neemt haar, met een condoom
zowaar. Als dat gebeurd is, wil Jackie weg. In de badkamer haalt ze het zaad uit
de condoom en brengt het bij zichzelf in. Ze maakt ook een wond op haar
gezicht, om te doen alsof het om een verkrachting ging.
Stevie is woest op Jackie dat Clyde gearresteerd is. Hij
heeft gezien dat ze vrijwillig met Clyde naar bed ging en ervan genoot. Jackie vertelt
hem over haar redenen en trekt daarop de aanklacht in. Als Clyde weer op vrije
voeten is, komt het tot een verzoenend gesprek met Jackie, waarna ook een
opening wordt geboden in de relatie met de schoonouders van Jackie.
Andrea Arnold schreef het sterke scenario samen met Lone Sherfig.
De kijker zit bijna twee uur lang op het puntje van zijn stoel. Kate Dickie
speelt een prachtige hoofdrol. Het enige minpuntje zou kunnen zijn dat Clyde
eerst een nogal louche indruk maakt, maar later toch een tamelijk redelijk mens
blijkt.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten