Flauwiteiten rond de verhouding van een schoonheidsspecialiste
met een vader en een zoon
De bijgaande poster doet vermoeden dat het in deze film van
Pedro Almodovar om een samengeraapt gezelschap gaat en dat is ook zo. In Kika blijft het lang onduidelijk waar
het naar toe gaat. In de tussentijd worden we beziggehouden met nog flauwe grappen
en vooral seksuele toespelingen.
De film begint met nogal sensuele opnamen van de jonge fotograaf
Ramón, die nogal los staan van het wezenlijke verhaal. Als Ramón thuis komt hoort
hij schoten. Hij rent naar binnen, ziet dat zijn Amerikaanse stiefvader, de
schrijver Nicholas Pierce, gewond is en dat zijn moeder dood op de grond ligt.
Hierna snelt het verhaal drie jaar vooruit. We zien schoonheidsspecialiste
Kika die les geeft aan een groep beginnende vakgenoten. Ze gaat daarna naar Nicholas
met wie ze een verhouding heeft, sinds ze ooit gevraagd werd hem te schminken
voor een optreden. Het blijkt echter dat de nooit zo heel gezonde Ramón
overleden is dat zij hem moet schminken. Tijdens haar nogal sensuele werkzaamheden
met veel seksuele ontboezemingen wordt Ramón weer levend.
De nogal ratelende Kika besluit maar bij hem te gaan wonen onder
zijn studio in Madrid. Niet veel later komt ook zijn armlastige vader op een studio
wonen. Deze constellatie is voor de televisiemaakster Andrea, fraai uitgedost
in een strak leren pak met een futuristische camera op haar hoofd, reden om
contact met hen te zoeken. Ze kende Ramón nog uit de tijd dat ze als psychologe
werkte en hem behandelde. In haar televisieshows spoort ze allerlei misstanden
op maar op een manier waar het grote publiek van smult. Dat geldt ook voor de
niet al te slimme Juana die huishoudster is van Kika en Ramón.
Het verhaal wordt kluchtig als de broer van Juana bij haar
aanbelt. Hij is een pornoacteur die uit de gevangenis is ontsnapt en hulp zoekt
bij zijn zus. Ze probeert hem te helpen door voor te wenden dat ze door hem overvallen
en vastgebonden is en geeft hem een tas waarin hij de camera’s van Ramón kan
meenemen. Als Ramón Kika slapende in bed aantreft, kan hij zijn hitsigheid niet
bedwingen en duikt op haar om meerdere malen in haar klaar te komen.
Inmiddels vraagt de kijker zich af waar dat allemaal naar
toe moet, maar net als hij de moed dreigt op te geven, ontstaat er een verband
tussen de gegevens, al is dat wat gezocht.
Een van de leukste scènes in de film in het interview met de
Amerikaanse schrijver door niet minder dan de moeder van Pedro Almodovar. De
amateuristische manier waarop ze de vragen over de vermeende autobiografische roman The lesbian killer van het formulier afleest doet verkwikkend aan in
het verder nogal kunstmatige verhaal.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten