Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 18 januari 2014

De reis van de pelgrim, een gedachte-experiment.



Vrij om te dansen of om te bidden, dat is de keuze.

De kans is niet groot dat u niet behoort tot de ruim negenhonderdduizend moslims die in Nederland wonen en dat u in uw leven nooit op hadj naar Mekka gaat. Het is niet eens toegestaan voor niet-moslims om daaraan deel te nemen. Daarom nodig ik u uit om u deze tocht voor te stellen, die voor moslims een maal in hun leven verplicht is, als men gezond ter been is tenminste en het kan betalen.

De hadj, de rituele bedevaart naar Mekka, vindt, niet zonder gevaar voor eigen leven, plaats in de maand oktober, de offermaand en is een van de vijf zuilen, waarop de islam, die onderwerping aan God betekent, steunt. Jaarlijks maken zo’n drie miljoen moslims deze tocht naar Saoedi-Arabië, die nog op dezelfde manier plaats vindt als vroeger. U reist, zoals anderen uit andere plekken op de wereld, volgens een voorgeschreven route naar de plaats waar de profeet Mohammed in 570 de openbaring van aartsengel Gabriël aanhoorde en vastlegde in de Koran.

Imam Mok Madarin laat op een video weten dat de reis van ongeveer een week duur is en dat het dus van belang is ervoor te sparen. In geen geval dient u tijd en geld van uw baas te stelen. Het is ook goed om te bidden, het liefst samen en vooral daarbij niet te dansen, want dat roept de duivel op. Belangrijk is de kledij. Voor mannen is een ongenaaide dubbele doek voorgeschreven, vrouwen gaan in het wit en hebben verder geen voorschrift nodig. Vergeet ook de vaccinaties niet. Wendt u tot één van de zestien Nederlandse reisbureaus die de hadj reizen organiseren.

Na u in Mekka te hebben omgekleed, gaat u naar het centrum waar zich de grote moskee bevindt met in het midden daarvan de zwarte kubus. Om te beginnen loopt u zeven keer tegen de klok in om de Ka’ba met de zwarte steen, die volgens overlevering door Adam is gebouwd en na de zondvloed herbouwd werd door Abraham en Ismaël. Omdat het aantal hadji’s jaarlijks toeneemt breidt men de rondgang uit met een nieuwe etage. Het kan dus zijn dat u naar het bovendek verwezen wordt. Het nadeel hiervan is dat de tocht daardoor langer duurt, maar op de totale afstand zal dat niet uitmaken want u heeft nog genoeg wandelingen voor de boeg.

Na de rondgang, die Tawaf wordt genoemd, drinkt u een bekertje water uit de Zemzem-bron, die ontsprong toen Hagar, de tweede vrouw van Abraham, op zoek was naar water voor haar zoon Ismaël. Daartoe loopt men net als Hagar vroeger zeven maal op en neer tussen heuvels, tegenwoordig in stromen in een overdekte ruimte. Daarna is het tijd voor gebed.

Op de tweede dag gaat u naar Mina, waar u in een tentenkamp logeert (zie foto). Op de vlakte van Arafat bezoekt u de Berg van Vergeving en Genade. U verzamelt daar ook steentjes waarmee u de drie zuilen in Mina kan bekogelen om de duivel weg te jagen. Daarna herhaalt u de omgangs- en gebedsrituelen nog eens in Mekka rond de Ka’ba. Tijdens het offerfeest koopt u een geit of een ander dier dat men bestemd als voedsel voor de armen.  

In 622 vluchtte de profeet naar Medina die noordelijker en iets meer inwaarts ligt dan Mekka. Een jaar later stierf hij daar. Veel Hadj gangers gaan daarom aansluitend ook nog naar Medina. U kunt dit ook altijd nog doen, als u genoeg tijd heeft.

De innerlijke reiniging is belangrijker dan de uiterlijke, maar toch scheren de hadji’s vaak hun hoofdhaar af. Met nieuw elan komt u dan terug in uw oude omgeving. Dat is niet altijd gemakkelijk zegt een vrouw op de video, die zich na thuiskomst onrein voelde en de manier verafschuwde waarop in het Westen vrouwen als seksobjecten worden uitgebeeld. Denkt u ook niet dat zij gelijk heeft? Dat wij in het Westen vrij zijn om onszelf te verkopen, terwijl men in Mekka allerlei voorschriften moet slikken zoals niet dansen, waarvoor de imam al waarschuwde?   

De tentoonstelling Verlangen naar Mekka - de reis van de Pelgrim, waarop men vele video’s heeft met persoonlijke getuigenissen, is nog tot te zien tot en met 9 maart 2014. Hier de trailer.
De film Journey to Mecca die op de tentoonstelling gedeeltelijk te zien is draait nog integraal tot en met 7 februari in het Omniversum in Den Haag. Indrukwekkend zijn de beelden van de enorme massa die als mieren rond de zwarte steen draaien en de Berg van Vergeving en Genade bezetten op de vlakte van Arafat. Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen