Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 5 januari 2014

Mattheus en ik (2013), documentaire van Victor Vroegindeweij



Komt de geesteskracht van mensen of van de Heilige Geest?

De naam Mattheus heeft niets te maken met de apostel die in de bijbel van zich doet spreken, maar met die van de, uit Rotterdam afkomstige, voorganger van een charismatische christengemeenschap, Mattheus van der Steen. De agnost Victor Vroegindeweij kende hem van school en kwam weer met hem in contact vanwege zijn angsten en paniekaanvallen. In de documentaire Mattheus en ik confronteert hij zijn eigen opvattingen met die van Mattheus in de hoop daie die hem misschien uit het slop kunnen helpen.

Er zijn veel documentaires over lieden die de geest hebben gezien en daarover willen getuigen, maar het blijft intrigerend te bekijken wat hen precies beweegt. Mattheus is in ieder geval geen zwendelaar die de mensen het geld uit de zak klopt, zoals ik ook wel eens gezien heb. De sceptische visie van Victor staat in mooi contrast met alle halleluja. Mattheus en Victor praten (zie foto met Mattheus rechts) over de evolutietheorie en verschillen daar hemelsbreed over. Victor gaat op bezoek bij het gezin van Mattheus, die een Amerikaanse vrouw heeft en drie jonge kinderen en stelt vast dat het bijna een gewoon gezin is.

Mattheus constateert een gat in Victors hart, die niet door medicatie, maar alleen door God geheeld kan worden en nodigt hem uit de diensten bij te wonen in Harderwijk, waar Mattheus voorgaat. Victor bekijkt een doopdienst voor volwassenen en stelt vast dat het vooral teleurgestelde mensen zijn met veel tegenslag in het leven die zich aangetrokken voelen tot het charismatische christendom, waarin de genezende gaven van de Heilige Geest aangewend worden.

Volgens Mattheus gaat het erom de controle, die angst veroorzaakt, over te geven. Dat kan best eng zijn. Tijdens healingsessies kijkt Victor bedenkelijk toe, maar hij is niet te beroerd zich er ook aan te onderwerpen om zijn angst kwijt te raken. Na de healing, die nogal amateuristisch oogt, praat hij met Mattheus. Victor, de domste niet, denkt dat hetgeen Mattheus voor de Heilige Geest aanziet, een soort menselijke geesteskracht is. Mattheus beaamt dat hun visie dicht bij elkaar kan zitten.   

Nederland is inmiddels te klein voor de beweging. Mattheus reist de wereld rond met zijn boodschap. We zien hem in Oeganda en tijdens een grote doopmanifestatie in Myanmar. Victor gaat mee naar het vroegere Birma. Tijdens het inzegenen van het terrein waar de manifestatie plaatsvindt, komt er een vrouw op Victor af die zich over hem ontfermt, omdat ze gehoord heeft dat God graag in zijn hart wil komen. Victor vraagt haar hoe ze dat gehoord heeft. Mattheus houdt zich van de domme. Later staat de laatste als een popartiest op het podium de mensen op te zwepen. Hij roept Victor bij zich om door de vervoering van de mensen aangestoken te worden, maar Victor blijft stoïcijns. In de auto op de terugweg zegt Mattheus met iets van ongeduld in zijn stem dat hij hoopt dat Victor wordt aangeraakt.

Enkele maanden later hoort Victor dat de vrouw van Mattheus schildklierkanker heeft. Mattheus twijfelt niet aan God en leest aan zijn vrouw de bijbelpassage voor waarin God onze herder is. Vol vertrouwen gaan ze naar het ziekenhuis voor de operatie. Aan het ziekbed van de vrouw die later genezen verklaard wordt, heeft Victor het gevoel dat hij nooit dichter bij God geweest is. Dat betekent niet dat zijn kostje gekocht is. Anders dan Mattheus die zeker weet dat hem een plaatsje in de hemel wacht, moet Victor het zelf uitzoeken. Gelukkig heeft hij inmiddels een zoon, die hem helpt er het beste van te maken.  

Hier de trailer.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen