Stam met een andere levensopvatting
De van oorsprong Zwitserse antropoloog Reimar Schefold
verbleef vanaf de jaren zestig regelmatig bij de Sakuddei, een stam op
Mentawai, een eiland voor de kust van Sumatra. Men heeft geen geldeconomie,
geen leider, geen arbeidsdeling. Schefold maakte eerder films en schreef nu een
boek over hen.
Wim Brands toont een houten strandvogel die gebruikt wordt
om de ziel, die in onze fontanel zetelt, aan te lokken, want die gaat volgens
de Sakuddei graag op stap. In onze dromen vertelt de ziel in beeldspraak wat
hij beleeft. Als die naar de voorouders gaat, houdt dat de dood in. Het is dus
belangrijk de ziel bij zich te houden.
We zien een fragment van een ritueel dat eens in de paar
maanden gehouden wordt, waarin de ziel aangelokt wordt, die zo nieuwsgierig is
als een kind en graag rondhangt. De ziel wordt aangetrokken door sieraden of
voedsel. Sjamanen kunnen de voorouders zien als ze in trance zijn en
vaststellen waar de ziel is. Er bestaat ook een lokspijs in een schoteltje
waarin men de ziel probeert in te sluiten.
Brands probeert zich voor te stellen dat wij op
maandagochtend hun levensstijl zouden overnemen.
Schefold zegt dat het belangrijk is om creatief te zijn, iets
van je leven willen maken. In plaats van leiders leeft men in gezinnen in
groepsverband in longhouses. Conflicten worden uitgesproken. Dat duur soms
dagenlang. Schefold noemt conflicten over het delen van de eigendommen: het
gebeurt dat sommigen te weinig bijdragen aan een feest. Soms kan dat leiden tot
een splitsing van de groep. Een nieuwe groep ontstaat, die zich op een andere
plaats vestigt. Er was ooit een geschil tussen de stamleden over de politiek
van Soekarno die hun cultuur geen bijdrage vond vormen voor de staat. De groep
die de traditie wilde voortzetten vertrok naar het eiland. Zonder ruzie
overigens.
Tatoeages zijn belangrijk om aantrekkelijk te zijn voor de
ziel en de identiteit te versterken. Bij de dood krijgt men een
herinneringsteken in de vorm van een arm en een hand met daarop de tatoeages.
Als men voortijdig sterft is dat een teken dat er iets is misgegaan. Dan heeft
men een taboe verbroken. Een man die een kano maakte terwijl zijn vrouw zwanger
was, deed daaraan verkeerd. Uithollen en uitdragen gaat niet samen.
De Sakuddei hebben veel regels, meer dan wij. Dat komt omdat
een centraal gezag afwezig is, zegt Schefold. De praktijk wordt gesanctioneerd
door geesten. Als men stiekem vlees is komt er een geest in de gedaante van een
krokodil een kijkje nemen. De verdachte wordt ziek. Het is aan de
medicijnmannen om de geest gerust te stellen door bloemen in de rivier te
werpen waardoor de zieke weer kan genezen.
Wim Brands vraagt of men nog in oude verbanden wil en kan
leven. Wat het belang ervan is.
Schefold begint over het ecotoerisme, dat de eigen
identiteit versterkt. Leven in de stam houdt een rijk bestaan in. De Sakuddei
kunnen zich niet voorstellen dat mensen gelukkig zijn met de arbeidsdeling. Zo
is het.
Wat een mooie uitspraak : Wees goed voor je ziel! Ja ik heb het gezien!
BeantwoordenVerwijderen