Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 14 mei 2012

Aifric Campbell over Stop, VPRO-boeken, 13 mei 2012


Een laterale denker in een dynamisch wereldje

Aifric Campbell is een Ierse die in Zweden taalkunde studeerde en in Groot-Brittannië woont. Haar vader was een boswachter en fokte hazewindhonden. Aifric bezocht veel greyhoundraces. Het wat spannend daar naar toe te gaan. Gokken is een vorm van dromen.

Wim Brands vraagt haar hoe iemand een investeringsbankier wordt.
Campbell antwoordt dat dat toeval was, dat men op de beurs iemand zocht die wat meer buiten het bankbedrijf stond, een lateral thinker zoals ze dat noemt. Men vroeg haar wel of ze trouwplannen had en een kinderwens, hoewel men dat eigenlijk niet mocht doen.

Als bankier in the City of London was ze altijd bezig achter de schermen. Van ’s ochtends zeven tot de beurs sloot en daarna had ze nog allerlei zakelijke afspraken. Ze vond het heel spannend. De sfeer verandert met de seconde. Men moet heel alert zijn, snel kunnen beslissen.

Er is geen tijd om te reflecteren, veronderstelt Brands. Aifric begint aan een antwoord waarin ze zegt dat dat noodzakelijk is om niet kopje onder te gaan, maar Brands vraagt haar meteen hoe dat er uit ziet. Aifric begint over de crisis en dat er geen regels zijn. Dat alles dus kan gebeuren, tot zero aan toe. In de jaren tachtig was bankieren een respectabel beroep, maar inmiddels is dat anders. Haar boek gaat over meer dan bankieren. Het was een van de eerste pogingen om over de bankwereld te schrijven. Inmiddels verschijnen er meer boeken die de financiële crisis proberen te verklaren.

Brands wil weten wat er verkeerd ging.
Aifric zegt dat het aan de voortgang van de technologie lag, die niet gecontroleerd werd.

Brands vraagt naar een oplossing.
Aifric zegt dat het niet zo gemakkelijk is om die te geven. Creativiteit speelde hen parten. Het is een cumulatie van verschillende factoren. Alles hangt met elkaar samen, de problemen hebben zich verspreidt over de wereld.

Brands vraagt waarom er zo weinig vrouwen in haar sector werken. Volgens Aifric is dat inderdaad een raadsel. Je moet graag met mannen werken en direct kunnen reageren. Het is een aparte wereld net als de voetballerij.

Brands zegt dat hoofdpersoon Geri zich voelt alsof ze met draaiende wielen ondersteboven met haar auto in de greppel is beland. Volgens Aifric weet ze niet meer wat ze moet doen. Voor haar is het een boek over een zeer begaafde vrouw die in de steek gelaten wordt door baas en vriend en zelf beslissingen leert nemen.   

Aifric heeft zelf geleden onder een postnatale depressie en is daarna gaan schrijven. Ze heeft na haar therapie een jaar een opleiding tot psychotherapeut gedaan, maar kwam erachter dat ze zelf teveel wil praten.

Op de vraag van Brands of ze weer terug zou willen naar de beurs, zegt ze dat ze daarvoor te oud is. Ze mist het wereldje wel, maar het is ook stimulerend om het van binnenuit te kunnen beschrijven. Ze wilde de lezer in fictie onderdompelen. Daardoor duurde het lang tot het boek werd uitgebracht. Het is bedoeld voor in- en outsiders. Insiders herkenden zich in het verhaal.  

Aifric Campbell schreef eerder De schade-expert en De logica van het moorden. Die laatste romans werd door Bas Heijne als een van de mooiste boeken beoordeeld werd. Stop is een vertaling van On the floor. Had er niet een opwindender titel in gezeten?


1 opmerking:

  1. Als het boek net zo niets zeggend is als het interview dan belooft het niet veel goeds. Een investeringsbankier die zelf teveel wil praten gaat uiteindelijk aan zichzelf ten onder.

    BeantwoordenVerwijderen