Erfelijk belast met een loodzwaar verleden
Hoe voelt het om een nazaat te zijn van een Nazi-leider?
Bettina zegt dat ze erg lijkt op haar oud-oom Hermann
Göring, die commandant was van de Luftwaffe, en zich daarom meer dan de andere
familieleden met hem identificeert. Ze woont inmiddels in Santa Fé, New Mexico
en nam, ondanks haar feministische overtuiging, de naam aan van haar eerste
echtgenoot. Van een afstand is het gemakkelijker naar het verleden te kijken.
Rainer Höss, de kleinzoon van Rudolf Höss, die commandant
was in Auschwitz, zegt dat zijn naam veranderen niet zou helpen. Samen met
Eldad Beck, journalist van de derde generatie holocaust overlevenden gaat hij
naar Auschwitz om de villa te zien waar zijn vader speelde, een gegeven dat
mooi verbeeld werd in de film The boy in the striped pyjama’s (zie de
top tien van dit blog). In de trein vertelt hij dat zijn vader de ideologie
nooit heeft opgegeven. Hij was altijd kil, Rainer mocht als kind nooit zijn
zwakheid tonen. Hun laatste contact dateert uit 1984 en daarna wilde hij zijn
vader niet meer zien. Hoewel hij op zijn vader lijkt vindt hij dat hij niets
gemeen met hem heeft. Hij ligt in zijn couchette en is bang voor wat hem te
wachten staat. Dat mensen hem zullen herkennen. Hij wil dat verdringen, bekijkt
foto’s van zijn vader spelend in de tuin, heeft geen rust, kan niet slapen,
ziet steeds de poort die van de villa naar het kamp leidde.
Katrin Himmler (zie foto) vindt het belastend om de broer van haar opa,
Heinrich, hoofd van de SS en de Gestapo, in haar familie te hebben. Het had als
schijnbaar voordeel dat ze niet over haar ouders hoefde na te denken. Haar
generatiegenoten probeerden in het buitenland nooit te laten merken dat ze
Duits waren door hun Engels zo accentloos mogelijk uit te spreken. Ze schreef Die
Brüder Himmler, eine Deutsche familiengeschichte. Katrin is niet bang voor
haar genen. Ze gelooft niet dat een overtuiging van bloed afhankelijk is.
Bettina en haar broer hebben zich laten steriliseren om geen
nazaten meer te kunnen verwekken. Haar oma kwam ooit logeren toen ze een jaar
of twaalf was. Over een documentaire op televisie over de holocaust zei ze dat
het allemaal gelogen was. Toegeven, zegt Bettina, was waarschijnlijk te erg. Ze
wilde niets weten van haar cultuur, omdat die besmet was door de Nazi’s, maar
mist die tegenwoordig toch en geeft daarom Duitse avondjes.
Niklas Frank, zoon van Hans Frank, die verantwoordelijk was
onder andere voor de Poolse getto’s, leest veel voor op scholen. Hoewel alle
feiten bekend zijn, gaven de Duitsers er de voorkeur aan om te zwijgen. Hij
choqueert door het taboe op ouderliefde te doorbreken, maar heeft het idee dat
hij een verloren strijd vecht. De interesse van de leerlingen daalt. Hij kan
dat wel begrijpen, maar hij gaat toch door. Hij vertrouwt de Duitsers niet.
Straks komt er weer zo’n sterke man die anderen begint uit te sluiten.
De scherpzinnige Katrin vraagt zich af hoe een kind van Nazi’s een
grens trekt in de liefde voor diens ouders. Men breekt radicaal met hen of men
blijft loyaal maar daartussen is weinig. De rest van haar familie was niet zo
met het verleden bezig. Men vond dat Katrin de rust verstoorde, maar haar heeft
het goed gedaan, ook voor haar kind, dat ze kreeg samen met haar joods
Israëlische man die uit een familie van holocaust overlevenden kwam.
Monika Götz, dochter van Amon Götz, commandant in
concentratiekamp Plaszow, ondervroeg haar moeder over het verleden van haar
vader en werd door haar afgeranseld met een snoer. In een bar in München
ontmoette ze barkeeper Manfred die een nummer op zijn arm droeg. Hij was
verbijsterd dat Monika de dochter was van de commandant.
Rainer en Eldad krijgen een rondleiding door Auschwitz. Ze
bezoeken ook de villa die in 1937 is gebouwd. Rainer is nogal van streek. Zijn
vader was net zo’n patser als zijn opa, die na het ontbijt de deur uit ging om
weer zoveel mensen te vermoorden. Tijdens een ontmoeting met derde
generatiegenoten van holocaustslachtoffers zegt Rainer dat hij zich schuldig voelt
en dat hij zijn vader zou vermoorden als die kans zich zou voordoen. Een
overlevende zegt dat hij zich niet schuldig moet voelen, hetgeen Rainer
innerlijke rust geeft. Eldad zegt dat een cirkel daarmee gesloten is, alleen
niet voor hem. Het verhaal kent voor hem geen afloop.
Hier
een promo van 27 seconden die begint met Bettina.
Heel boeiend. Ik las erover.
BeantwoordenVerwijderenGroet
Laila
Raar dat kinderen zich zouden moeten verantwoorden voor de daden van hun ouders.
BeantwoordenVerwijderenZelf ben ik zoon van een omgekomen verzetsman.
Ik fietste dagelijks uit Naaldwijk naar school in Den Haag samen met de zoon van een NSB'er, ik ging ervan uit dat die jongen geen schuld had aan de foute keuzes van zijn vader maar ik werd daar wel op aangesproken, daar ben ik vol tegenin gegaan.
Mooi!
VerwijderenKlinkt interessant, ik heb hem gemist.
BeantwoordenVerwijderenHeb ook nooit begrepen waarom kinderen medeverantwoordelijk worden gesteld voor de daden van hun ouders.
Het is een vloek om voort te komen uit het zaad van ouders die elke menselijkheid ontkennen. Balanceren op de scherpe kant van een scheermes je leven lang is je lot, wil je wel de menselijkheid omarmen en toch kritische blijven. Een hart vol pijn. Ik wens deze mensen alle sterkte toe.
BeantwoordenVerwijderen