Vluchtelingenkinderen vinden hun plaats in de wereld
De nieuwe documentaire At
home in the world van de Deen Andreas Koefoed, die het jaar daarvoor nog The arms drop maakte over een schimmige
wapenlevering aan West Bengalen, portretteert een vijftal schoolkinderen van
rond de tien jaar die op de Rode Kruis school in het Deense Lynge hun plek moeten
zien te vinden. Het gevoel veilig te zijn speelt daarin een belangrijke rol
zoals we zien in het portret van Mogamed die met zijn ouders uit Tsjetsjenië is
gevlucht. In het nagesprek zegt Koefoed dat Mogamed ervan genoot door hem in
beeld gebracht te worden, omdat hij opgemerkt werd.
Juf Dorte heeft via tolk een gesprek met de ouders van Mogamed
die twee jaar op school is geweest in Tsjetsjenië, maar vanwege de
gebeurtenissen daar stil is en verlegen. Hij houdt van voetballen, maar als de
jongens op de school onder leiding van een leerkracht een partijtje spelen, zit
hij aan de kant toe te kijken. Op het moment dat hij extraverter wordt kaart
Dorte een nieuwe school aan, maar zelf acht hij het moment nog niet gekomen om
te verkassen. Zijn vader zegt dat zijn eigen verblijf in Denemarken onzeker is
omdat men niet gelooft dat hij in zijn thuisland gevaar zou lopen. Mogamed
kijkt op de computer naar foto’s van een aan flarden geschoten Grozny. Dorte
heeft een gesprek met Mogamed en zijn zus Dana en zegt dat ze daar wel
uitgeleerd zijn. Hun moeder ondersteunt de visie van Dorte, die zegt dat ze zich
vereerd voelde om haar kinderen in de klas gehad te hebben. Het gezin krijgt
een verblijfsvergunning maar zijn vader niet. Tijdens het ontbijt vraagt
Mogamed zijn vader naar zijn activiteiten gedurende de bezetting van de Russen.
Dorte bekijkt het vertrek van broer en zus met weemoed. In het nagesprek zegt
ze dat ze geen tijd heeft om haar vroegere leerlingen allemaal te volgen, maar
dat ze door de film wel gezien heeft dat zij het verschil kan maken. Later
krijgt de vader alsnog een verblijfsvergunning.
Selmuz komt uit Syrië en trakteert omdat ze een
verblijfsvergunning gekregen heeft. Ze gaat naar een openbare school en heeft
daarover geen vragen. Haar vader zegt dat hij graag wil dat zijn kinderen de
taal leren zodat ze zich beter kunnen redden dan hij en zijn vrouw.
Ali uit Afghanistan heeft een kanarie die wel uit zijn
kooitje kan maar dat niet doet. Hij vertelt over de lange barre reis die het
gezin gemaakt heeft om in Denemarken te komen. Hij heeft angstige dromen, maar
wordt door een begeleider gerustgesteld.
De Tsjetsjeense Heda gaat naar een nieuwe school maar de juf
zegt dat ze altijd nog eens op bezoek kan komen. Ze tracteert op popcorn.
Amel komt met zijn moeder uit Bosnië en krijgt een
complimentje omdat hij tijdens een ruzie met een medeleerling koos voor een
interventie door de leerkracht. Zij praat met hem over Bosnië waar hij fruit
uit de bomen gapte. Juf zegt dat kinderen in Denemarken dat ook doen. Amel
heeft in ieder geval op Facebook nog contact met zijn oude Bosnische vrienden.
Hij krijgt een tijdelijke verblijfsvergunning omdat zijn moeder geestelijk ziek
is.
In Regisseur aan de
keukentafel praat Dana Linssen na met Andreas Koefoed onderwijzeres Dorte,
die zegt dat lesgeven op zo’n school met tachtig procent uitval door uitzetting
of overplaatsing alleen mogelijk is door een duidelijke structuur te hanteren,
die door nieuwe kinderen snel opgepikt wordt. Koefoed heeft zich laten
inspireren door de film Etre et avoir (2002),
maar anders dan de Latasters die in de klas van juf Kiet bleven, vond hij het te
chaotisch om alleen in de klas te filmen en daarom toont hij ook natuurbeelden
en gesprekken in zijn documentaire opnam. De natuurbeelden, zoals die van
sneeuw, geven verder ook een tijdsverloop aan. Hij liet de documentaire zien op
Deense basisscholen zodat kinderen weten waarmee ze te maken krijgen als er
vluchtelingen bij hen op school komen. Een mooie stap tot integratie.
C'est très intéressant de produire des films qui évoquent la vie, le malheur et la souffrance des réfugiés.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen