Knappe vrijbuiter werkt zich steeds meer in de nesten
Badlands is het
speelfilmdebuut van de Amerikaanse regisseur Terrence Malick (1943), waarmee
hij zichzelf meteen op de kaart zette. Het verhaal over het jonge stel Kit en
Holly dat na een moord uit hun vertrouwde wereld in South Dakota naar de
badlands van Montana vlucht, geeft stof tot nadenken. De manier van filmen is
daarnaast artistiek zeer verantwoord. De spanning is van begin tot eind groot,
vooral omdat we nooit weten wat Kit, de vijfentwintigjarige vroegere vuilnisman
precies van plan is. Dat Holly tien jaar jonger dan hem is geeft ook te denken.
De film lijkt op het verhaal van Bonnie en Clyde, bankrovers in de jaren
dertig, waarbij Clyde met zijn moorden Bonnie probeert te imponeren.
Rauw is de wereld van de jaren vijftig waarin men in Fort
Dupree in South Dakota leeft. De vader van Holly moet niets van een vuilnisman
voor zijn sproeterige dochter hebben. De weduwnaar schiet zelfs haar hond dood
als hij hoort dat Holly toch de band blijft aanhouden. Kit voelt zich
aangesproken en gaat naar de plek waar de vader, die reclameschilder is, bezig
is om een bord te maken. De brute afwijzing door de vader zet kwaad bloed. Kit
verschaft zich toegang tot het huis van vader en dochter en pakt alvast de
koffer van Holly. Als vader en dochter thuiskomen breekt de hel los. Kit schiet
de vader zonder veel scrupules dood en zegt zelfs tegen Holly dat ze de politie
maar moet bellen als ze dat wil, al schiet hij daar zelf niets mee op.
Holly is daarmee in een lastig parket gebracht. Ze zat onder
de plak van haar vader, maar anderzijds is het avontuur met de vrijbuiter weer
het andere uiterste. Omdat ze weten dat ze gezocht worden, houden ze zich
schuil in de natuur in de omgeving, tot Kit onraad ruikt. Hij duikt in zijn zelfgemaakte
kuil en schiet de drie binnendringers binnen de kortste keren neer. Tegen Holly
zegt hij dat het premiejagers waren, die geen ander lot verdienden. De
moordaanslag betekent wel dat ze verder moeten vluchten en wel met de auto van
de aanvallers. Ze gaan naar een voormalig collega van Kit die al weet wat Kit
op zijn geweten heeft, maar het loodje legt voordat hij maatregelen kan nemen,
waarop een rijke heer aan de beurt is, die het er zelfs levend van af brengt,
iets waar Kit zich ook nog voor op de borst klopt.
De voice-over die vaak door Malick in zijn films gebruikt
wordt, komt dit maal uit het hoofd van Holly (Sissy Spacek), die niet zo goed
weet wat ze wil maar op een gegeven moment besluit dat het avontuur wel genoeg
geweest is. Kit (Martin Sheen), die ook volgens anderen in de film erg op de
voormalige acteur James Dean (1931-1966) lijkt, overleeft anders dan zijn
voorganger een race partij met een politiewagen door de badlands van Montana. De
broeierigheid die hij uitstraalt, houdt de kijker in de ban. Ondanks zijn korte
lontje weet hij toch goodwill te kweken, zoals we zien op de luchtmachtbasis
waar hij na zijn arrestatie naar toe wordt gebracht. De fysieke schoonheid van de
acteur brengt ons in verwarring over het geweld dat hij zo gemakkelijk pleegt.
Wat is de moraal die maakt dat hij daarvoor niet terugschrikt?
Het antwoord moet gezocht worden in het gebrek aan
acceptatie in het keurig aangeharkte leven in Fort Dupree.
Vijf jaar na Badlands maakte
Malick nog Days of heaven en daarna
was het twintig jaar stil tot hij met The
thin red line naar de roman van James Jones weer op gang begon te komen.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten