Wantrouwen en achterdocht verzieken liefdesrelatie
De psychologische thriller L’enfer van Claude Chabrol werpt een blik op de negatieve kanten
van een liefdesrelatie. Daarin raakt hotelier Paul Prieur verstrikt in zijn jaloezie
over zijn knappe jonge vrouw Nelly. Hoewel hij probeert zijn verstand te laten
overheersen is zijn gevoel zo sterk dat hun relatie volledig ontspoord.
In het begin is alles nog koek en ei. Met grote stappen gaat
Chabrol door de romance die begint met de kennismaking van de vriendinnen Nelly
en Marilyn met Paul. Ze komen op een mooie dag aanfietsen bij het meer waar
Paul bezig is om zijn nieuw aangekochte Hotel du Lac gereed te maken voor
hotelgasten. In een volgend shot vieren Paul en Nelly hun bruiloft en maken ze
een rondje in een waterfiets over het meer, de keer daarop is er al een kindje
dat de seks in de weg zit. A snel is duidelijk dat Paul een negatieve
instelling heeft. Hij slikt volgens de dokter teveel pillen en is bij het
minste of geringste bang dat een hotelgast zijn geliefde van hem afpakt. Hij
verdenkt Nelly ervan dat zij dit in de hand werkt. Er zijn knappe mannen genoeg
in haar buurt, zoals de vrienden van Marilyn die als receptioniste werkt. Of
anders is er wel een hotelbediende die haar graag in bed heeft.
Nelly is zich van geen kwaad bewust. Ze komt al vrij snel
aan de weet wat Paul zich allemaal in zijn hoofd haalt en probeert dat eruit te
praten, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Elke keer is er wel weer
een aanleiding om een verdenking op haar te laden. Of ze met hotelgast Duhamel
naar de stad gaat om inkopen te doen, in de kelder de stoppen controleert of op
de zolder naar de kat zoekt. Vooral de toenadering tot de jonge Martineau is
Paul een doorn in het oog. Hij vindt het verschrikkelijk dat de twee zoveel
plezier beleven aan een dagje waterskiën en wordt helemaal laaiend als hij op
een home video, die Duhamel gemaakt heeft van de activiteiten van de
hotelgasten, ziet dat de twee wel erg intiem met elkaar waren. Hij verdenkt
Nelly ervan dat ze Martineau in de stad ontmoet.
Nelly ontkent de beschuldiging, biedt daarop aan om niet
meer uit het hotel te gaan en ook Martineau te verbieden nog eens op bezoek te
komen. Dat verandert echter weinig aan de jaloezie van Paul, die alleen nog
maar grotere vormen aanneemt. Hij verdenkt zelfs Duhamel die twee glaasjes
naast zijn bed heeft staan en maakt daarover ruzie. De gasten merken de
spanningen op en sommigen verlaten daardoor het hotel. Nelly wordt er moedeloos
van en krijgt ook lichamelijk geweld van Paul te verduren. Tussenkomst van de
dokter leidt helaas niet tot een oplossing. De waanzin van Paul barst uit
voordat Nelly naar een kliniek kan worden afgevoerd waar ze uit de handen van
Paul is.
Emmanuelle Béart draagt de film met haar prachtige, sensuele
uitstraling die het mooist uitkomt als ze naar haar moeder in de stad gaat.
Paul volgt zijn knappe heupwiegende vrouw in haar dun zomerjurkje door de
straten, ziet hoe ze een ijsje eet en kledingrekken aanraakt en de kijker kijkt
met hem mee. In 2005 speelde Béart mee in een film van Danis Tanovic met
dezelfde naam, maar dan in een drama waarin drie zussen een traumatische
ervaring delen.
Claude Chabrol gebruikte het script van Henri-Georges
Clouzot (1907-1977) die de film onder dezelfde titel al in 1964 uitbracht met
Romy Schneider in de rol van vrouw van de hotelier. Negen jaar eerder maakte
hij met Les diaboliques al een ander
slecht eindigend drama over een moord op een schooldirecteur, zijn vrouw
Christina en zijn maitresse Nicole.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten