Onwaardige documentaire over het doorstaan van de economische crisis
De crisis als kans, denk ik meteen. Deze slogan wordt vaak
al te gemakkelijk door personen uitgesproken die zelf niet zo erg getroffen
worden door de economische crisis. Al is de andere kant net zo improductief:
mensen die de moed verliezen en hun kop in het zand steken. In crisistijden is
het belangrijk om weer terug te grijpen op oude beproefde middelen om te
overleven. Dat hoeft niet veel te kosten en dat bevordert de creativiteit. De
Canadees Jamie Kastner vat dit wel heel breed op. Ik hoor hem niet over zuinig
aan doen. Zijn documentaire Sla munt uit
de crisis is, zegt hij, leuk en eenvoudig.
Kastner blikt terug op de Great Depression in de dertiger
jaren en constateert dat vooral de middenklasse er door getroffen werd. (Over
de arbeidersklasse hoor ik hem niet.) De rijken leden alleen papieren
verliezen, maar bij de middenklasse stegen de zelfmoordcijfers. Die klasse moet
dus volgens hem een riem onder het hart gestoken worden. Het systeem is volgens
hem niet te veranderen, maar men kan wel op de crisis inspelen. Dit recessionize zoals hij dat noemt gaat in
vijftien stappen.
1.
School je
om! Kastner gaat op bezoek bij Camp Millionaire, waar een bevlogen leidster,
afkomstig uit een gezin waar alleen de mannen over het geld gingen, de pupillen
voorhoudt op de eerste plaats aan zichzelf te denken. Op die manier is
kapitaalverlies te voorkomen.
2.
Verhuis!
In de Great Depression waren er veel daklozen, waardoor Hoover huizen liet
neerzetten voor de armen. Tegenwoordig kan men huizen bewonen die nog niet zijn
verkocht, zoals een gescheiden knappe blondine met haar twee kinderen doet in
een luxe villa.
3.
Blijf
flexibel! Een cosmetisch chirurg heeft zijn tarieven aangepast waardoor hij
zijn werk houdt en de patiënte die een borstverkleining heeft laten uitvoeren, is
gelukkig.
4.
Volg de
markt! Een makelaar die vroeger nieuwbouwhuizen verkocht, richt zich nu op de
executieverkoop. Hij speelde daarnaast bijrollen in films en heeft een cursus
geschreven hoe men makelaar wordt, die hij graag wil uitgeven.
5.
Grijp je
kans! Een handelaar in bedrijfsvliegtuigen doet in deze crisistijd goede
zaken.
6.
Herontdek!
Zoals men tijdens de Great Depression in New York op straat appels ging
verkopen, rijdt men nu met een Green Truck tijdens lunchtijd langs bedrijven.
Een voormalig mannelijk model moet wel concurrentie accepteren, maar dat is
Amerika, zegt hij.
7.
Vernieuw!
Een eigenaresse van een modewinkel is, hoewel ze door haar oude klanten met de
nek werd aangekeken, overgestapt naar lifestyle artikelen.
8.
Draag bij!
Een voormalig bankmedewerkster is na haar ontslag geiten gaan hoeden in
Californië. Omdat die giftige struiken eten, helpt ze de gemeenschap.
9.
Bedel,
leen, steel! Kastner vliegt naar Europa om twee jonge Amsterdamse
ondernemers, afkomstig uit creatieve beroepen, te volgen die Snurk international hebben opgericht en beddegoed
op de markt brengen voor daklozen onder de naam Le Clochard, door Kastner uitgeprobeerd (zie foto).
10. Blijf fit! In Londen doen voormalig
medewerkers uit The City aan schaakboksen, een combinatiesport waarbij
strategisch denken belangrijk is.
11. Knijp terug! Hoewel de seksindustrie
moet inkrimpen heeft men in een bordeel in een dichtbevolkte wijk in Berlijn
een ecotarief ingesteld voor klanten die met de metro of met de fiets komen.
12. Stap uit de bedrijfstredmolen! In een
hotel in Nantes pleziert men de gasten met kamers ingericht voor hamsters, opdat
ze matige bedrijfswinsten even vergeten.
13. Kleed je als winnaar! Kastner bezoekt
een Italiaans bedrijfje dat dure maatpakken maakt, omdat die langer mee gaan.
14. Vergeet je ontspanning niet! De verkoop
van luxe jachten aan de Cote d’Azur is nooit echt ingestort omdat men toch met
vakantie moet.
15. Eet veel taart! In Dubai zijn de
inkomsten van huwelijksfotografen gestegen omdat beunhazen uit de markt gegooid
zijn.
Terug in Californië ontdekt Kastner dat er een geit weg is.
Hij raadt aan daarom de hele reeks van 1 tot en met 15 nog eens te doorlopen.
Erg flauw allemaal! Een documentaire onwaardig. Ik hou het maar op gewone zuinigheid en creatief omgaan met de beschikbare middelen.
Hier
de trailer van de documentaire die in het Engels Recessionize! For fun and profit! heet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten