Het boeddhisme als medicijn tegen verslavingen
Ik zag Frank Uyttebroeck voor het eerst afgelopen weekend in
het NOS journaal toen hij aan het woord kwam over het seksueel misbruik onder
boeddhisten. Een onderzoeker vertelde daarop dat misbruik voorkomt in alle
instituties waarin machtsverschillen aanwezig zijn, maar het is natuurlijk treurig
dat dit in zo’n pure religie ook al opdoemt.
Uyttebroeck bekeerde zich tot het boeddhisme nadat hij was
vastgelopen in de muziek. Hij was lid van de Belgische rockband De kreuners, maar raakte tijdens
optredens de voeling met zichzelf kwijt. Zijn leven was een schijnbestaan. Als
kind zag hij zeen stervende kat die was aangereden. De blik van het beest
herkende hij toen hij ziek van egoïne, zoals hij dat noemt, in de spiegel van
zijn oven keek en daarin de blik van de kat herkende. Hij verlegde spoor en
richtte de boeddhistische gemeenschap Tegen
de stroom in Rotterdam op.
Uyttebroeck geeft ook trainingen in de Verenigde Staten. Als
ik het goed begrepen heb onder supervisie van Noah Levine, die veel aandacht
heeft voor verslavingsproblematiek zoals ieder mens wel kent. Verslaving en
gehechtheid zijn identiek aan elkaar. De Boeddha was volgens Uyttebroeck een
punker avant la lettre, dat het oneens was met de bestaande toestand en vooral
die in hemzelf. Het leven is geen lijden, maar dat maken we ervan door onze
gehechtheid. Uyttebroeck doorliep zelf ook een leerschool. Aanvankelijk wilde
hij de beste Tibetaanse boeddhist worden die er was. Later besefte hij dat hij
daarmee in een valkuil was gelopen. Hij verricht hulp aan mensen die ook op een
andere, waarachtiger manier willen leven en vraagt zich daarbij af vanuit welk
motief dat voorkomt. Is het toch weer het ego dat hem parten speelt?
Eline kampte met een drankverslaving en skypt met Uyttebroeck
om haar leven op de rails te krijgen. Ze mediteert langdurig, ook een teken van
verslaving beseft ze zelf, maar minder schadelijk dan de drank. Uyttebroeck
vertelt haar over de schoonmaak van de geest die arbeid kost. Eline beseft ook
wel dat het niet alleen bliss is dat haar toevalt. Uyttebroeck doet ook
ademsessies met haar en laat haar een ijskoud bad ervaren. Het gaat uiteindelijk
om de invulling van haar leven, waarin ze goed voor zichzelf moet zorgen.
Stijn is een transman zoals hij zichzelf noemt. Als vrouw
voelde hij zich een aliën. Hij heeft al een operatie ondergaan, maar er volgen meer.
Stijn kijkt ernaar uit om als een echte man tegen een boom te plassen. De
emotionele veranderingen vangt hij op door een boeddhistische levenswijze. Hij ondernam
een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, waarbij hij zichzelf tegenkwam.
Vroeger schreef Stijn in dagboeken waarin onder andere een scheermesje zit
waarmee hij zichzelf van het leven wilde beroven. Nadat hij zijn familie over
zijn pijn verteld had, bleef men hem toch met zijn oude naam aanspreken. Tijdens
een meditatiesessie met Frank raakt hij overmand door verdriet, waarop Frank
hem omhelst.
Barbara werkt als sociotherapeut in de verslavingszorg en
praat met personen die in de kliniek zijn opgenomen over de problemen die ze
tegenkomen na het afkicken. Ze kwam in contact met Noah Levine en vervolgens
met Uyttebroeck op Facebook. Ze zegt dat het moeilijk is om zichzelf in het
proces van herstel kwetsbaar op te stellen en is zelf op zoek naar innerlijke
rust. Uyttebroeck helpt haar daarbij. Hij zegt dat eigenliefde belangrijk is en
dat ze zichzelf niet op de kop moet geven.
Tenslotte legt hij een oudere vrouw af, die tijdens de
documentaire sterft. De dood is in meer betekenissen een mooie afsluiting.
Hier de site
van Tegen de stroom in met daarop ook
een trailer van Inner revolution.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten