Twee zussen, tegenpolen als zon en maan, in twee verschillende
bedreigende situaties
Voor de verandering begint een film eens niet met tekst maar
met een lange serie surrealistische filmbeelden van een golfterrein,
ondersteund door gedragen muziek, geïnspireerd op Tristan en Isolde van Richard
Wagner. De beelden vormen samen een verhaal van een vrouw die rondloopt op de
golfbaan, onder invloed staat van de planeten en elektriciteit afgeeft. De
kijker wordt ermee in een zwaarmoedige stemming gebracht, die doet denken aan
het verhaal over maanziekte uit Kaos (1984)
van de broers Taviani.
De volgende scène is heel wat aardser. Het bruidspaar
Justine en Michael komt per limousine aan bij het kasteel waar het feest zal
plaatsvinden. De bak is zo lang dat die nauwelijks de bocht kan maken. Michael
roept in plat Amerikaans de chauffeur, die hem niet verstaat, dat hij nog wat
wat meters naar achteren kan. Daarna neemt hij zelf plaats achter het stuur.
Tenslotte is het Justine die de manoeuvre tot een goed einde brengt.
De scène is het begin van het eerste deel dat over Justine
handelt. Ze is een dramaqueen, die worstelt met haar gevoelens en die niet
onder stoelen of tafels steekt. Haar zus Claire die op het kasteel woont en
samen met haar man John ceremonie leidt, hebben heel wat met haar te stellen. Justine
onttrekt zich regelmatig van de festiviteiten, niet in de laatste plaats omdat
haar ouders erg op elkaar zitten te vitten. Ze zoekt troost bij haar paard in
de stal, neemt een bad en houdt de stand van de sterren nauwlettend in de
gaten. Michael probeert de moed erin te houden, maar als Justine, eenmaal in de
bruidssuite, weer de hort op gaat dan is voor hem de grens bereikt. Hij
vertrekt, niet eens tot verdriet van Justine. Zij wil doodgraag steun, maar
krijgt het niet. Ze vertelt haar moeder over haar angst dat ze niet eens meer
kan lopen, maar die zegt nogal hard dat ze maar moet zwalken en eens uit haar
droom moet komen.
In het tweede deel nodigt Claire haar zieke zus uit om langs
te komen op het kasteel. Het bezoek speelt zich af tegen de achtergrond van een
bedreiging van de aarde door de planeet Melancholia. John heeft becijferd dat
de planeet langs de aarde zal scheren maar erg gerust is hij er niet op, want hij
haalt extra proviand en waarschuwt Justine dat ze niets tegen Claire moet
zeggen die erg ongerust is. Justine gaat ’s nachts naar buiten om een maanbad
te nemen, hetgeen door Claire opgemerkt wordt. Haar zoon Leo heeft een
instrument gemaakt waarmee hij de afstand van de planeet tot de aarde kan
bepalen. De paarden in de stal zijn onrustig. In eerste instantie lijkt het
gevaar afgewend, maar dan ziet Claire dat Melancholia terugkomt. Ze roept haar
man en vindt hem ten slotte dood bij de paarden. Het is Justine die koel
blijft, haar kracht toont en zich over haar zus ontfermt. Helaas is het einde
gemaakt en zwaar aangezet met aanzwellende klanken. Dat doet af aan de sfeer
die Von Trier wist te scheppen.
De beelden zijn superieur, bijvoorbeeld van de bruid die in haar
lange witte jurk met een caddy over het terrein scheurt of aan het eind van de
avond als een prinsesje nooit genoeg gedesillusioneerd maar misschein ook wel opgelucht op een stapel stoelen
zit (zie foto). De groenblauwe kleuren en de vele violen doen het goed in zo’n omgeving.
Melancholia is een
stijlvolle film, die rustig afgewikkeld wordt, soms een beetje te rustig
waardoor het helaas gemaakt wordt. Daardoor valt het eindoordeel in dit drama
over twee zussen die tegenpolen zijn en elk hun eigen bedreigingen kennen, toch
tegen.
Hier
de trailer.
Ik vond het een fantastische film waarbij die man met al zijn zgn zekerheden gigantisch door de mand valt. Wel in de bioscoop gaan zien!
BeantwoordenVerwijderenGr. Fenny