Hellevaart van een dokter
Het water stroomt terwijl de namen van de acteurs over het
scherm rollen. Het water dat alles schoon maakt, wegpoetst, reinigt. Daarna volgt
een lange shot van Liv Ullmann als psychiater Jenny Isaksson (zie foto), die nadenkt. Niet
veel later zien we haar in haar leeggehaalde huis. Ze belt met haar
grootmoeder, dat ze pas later thuiskomt, omdat ze eerst nog langs de kliniek moet.
In de kliniek zit ze tegenover een apathische vrouw Maria,
die vandaag ontoegankelijk is. Ze streelt haar borst en bevredigt zichzelf.
Daarna strijkt ze over het gelaat van de dokter, waarbij ze haar troostend arme
Jenny noemt.
Aldus de opening van Face
to face, een psychologisch drama van Ingmar Bergman. Zoals gebruikelijk
gaat het weer om zware schuldgevoelens in een donker decor, verder aangezet met
zware piano-akkoorden. De hellevaart van de dokter is smullen voor de
liefhebber van dit genre.
Jenny beleeft haar jeugd opnieuw in een zomerperiode dat
haar man Eric in de Verenigde Staten verblijft en zij hun oude huis verkocht
hebben en nog moeten wachten met het betreden van het nieuwe. Hun dochter Anna van
veertien is naar een paardenkamp en logeert daarna bij een vriendin.
De eerste tekenen van onheil komen van een strenge oude
vrouw, die in de nacht op bezoek komt bij Jenny. Ze ligt in de kamer bij haar
grootouders waarin ze ook als kind verbleef. De strenge vrouw lijkt op haar
oma, die in werkelijkheid heel hartelijk doet.
Tijdens een feestje van de vrouw van collega Wankel, die vrijzinnig is op seksueel gebied en een jonge vriend heeft, ontmoet ze de gescheiden Tomas
Jacobi, die contact met haar aanknoopt. Jenny vindt dat prima maar ze wil geen
seks. Later vertelt ze hem over een afschuwelijke scène in het leegstaande
huis, met twee mannen die Maria daar naar toe hadden gebracht en waarvan één
haar probeerde te verkrachten. Ze is daarover erg overstuur. Ze moet de dingen
dwingen om normaal te zijn, zegt ze. Tomas geeft haar slaappillen, waardoor ze rustiger
wordt.
De mooiste scène speelt zich af tijdens een weekend waarin
de grootouders afwezig zijn vanwege een visite. Jenny bedenkt wat ze allemaal
kan doen om de dagen door te komen, maar belt dan toch Tomas voor steun. Ze
schrikt echter van de oude vrouw die haar vanuit een donkere hoek van de kamer in de
gaten houdt en besluit met pillen een eind aan haar leven te maken.
Nachtmerries volgen elkaar op, tot ze in het ziekenhuis
wakker wordt met Tomas aan haar bed. In de periode van haar herstel blijft hij
bij haar. Zij schetst hem haar jeugd. Na het fatale auto-ongeluk van haar
ouders werd ze door haar oma afgeknepen. Verzet daartegen leidde tot zware schuldgevoelens.
Denk je dat ik emotioneel gehandicapt ben? vraagt ze aan Tomas.
Tomas weet het niet. Wat is echt zijn? Hij vertelt haar op
zijn beurt dat de vrouw van Wankel zijn vroegere vriend heeft afgepakt.
Jenny weet niet goed wat ze moet zeggen tegen haar dochter
Anna die op bezoek komt. Ze belooft dat ze geen poging meer zal doen zich van
het leven te beroven. Anna twijfelt echter aan de liefde van haar moeder en
gaat terug naar het paardenkamp.
Eenmaal ontslagen uit het ziekenhuis keert Jenny terug bij
haar grootouders. Ze is getuige van een liefdevol tafereel tussen de twee en
belt vervolgens de inrichting dat ze haar werkzaamheden hervat.
Face to face is een
boeiend psychologisch portret van een getraumatiseerde vrouw, al is de rol van
de oma niet helemaal overtuigend. De goedheid die ze op het eind toont, staat
ver af van de manier waarop Jenny haar als kind beleefde. Hier de trailer, die begint
met de angstige ervaring van de oude vrouw die in de nacht bij Jenny op bezoek
komt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten