Vermakelijk spel over de sekse verhoudingen in rechtszaal en
daarbuiten
De strijd tussen de seksen lijkt van alle tijden. In de film
Adam’s rib uit 1949 wordt de
mannelijke superioriteit op een vermakelijke manier in twijfel getrokken door Katharine
Hepburn en Spencer Tracy, die een echtpaar spelen dat in de rechtszaal
tegenover elkaar komt te staan en thuis in hun New Yorkse appartement daar weer
op reageert. Als de zaak afgelopen is, verzoenen de beschuldigden zich met
elkaar terwijl het echtpaar uit elkaar ligt.
Aanleiding voor de rechtszaak is een schietpartij. De
jaloerse Doris Attinger kan het niet hebben dat haar man Warren haar bedriegt
met een ander. Ze achtervolgt hem tot in de hotelkamer waar hij met zijn liefje
Beryl Caighn is en schiet hem neer. Vervolgens zakt ze verschrikt naast hem
neer. Wat heeft ze nou gedaan?
De volgende ochtend leest het echtpaar Bonner erover in de
krant. Hij, Adam, werkt als hulpofficier van justitie, zij, Amanda, als
advocaat. Het ligt voor de hand dat ze zich beiden met de zaak zullen gaan
bezig houden en dat gebeurt ook, als tegenstrevers dan wel.
Amanda neemt het op voor Doris. Ze zegt tegen haar
secretaresse dat een man er genadig af zou komen maar dat vrouwen een poging
tot moord veel zwaarder wordt aangerekend. Adam ondervraagt de verschillende
hoofdrolspelers in het drama, ook Warren Attinger die weer enigszins hersteld
is. In de privésfeer werkt de zaak door. In de film wisselen de rechtszaak
overdag en de avonden in de privésfeer elkaar af.
Op de eerste avond geven de Bonners een diner voor vrienden
en bekenden. Adam is laat thuis en heeft een modern hoedje voor Amanda gekocht.
Overbuur Kip is zanger en geeft na het diner heel grappig commentaar bij een
homevideo over het leven van de Bonners in hun pas afbetaalde buitenhuis.
Overdag is de sfeer minder vrolijk. Adam en Amanda krijgen
het met elkaar aan de stok. Adam is nijdig als hij ziet dat Doris opeens het
hoedje draagt dat hij voor zijn vrouw heeft gekocht. ’s Avonds zet Adam zijn
beste beentje voor. Hij bereidt samen met Amanda een kipcurry, maar vreest wel
dat de zaak hun verhouding geen goed zal doen. Kip bevestigt dit als hij binnenkomt
met de krant waarin de opstelling van Amanda geprezen wordt. Heel toepasselijk
zingt hij het nummer Farewell Amanda,
om aan te geven dat ze straks in kringen zal verkeren en hem niet meer zal zien
staan.
De film ontwikkelt zich zoals te verwachten is. De verhouding
tussen Adam en Amanda wordt steeds moeilijker. Beide houden hun poot stijf.
Amanda maakt er een principieel punt van dat vrouwen dezelfde rechten moeten
krijgen dan mannen. Letter en geest van de wet zijn twee verschillende zaken. Doris
moet worden vrijgesproken omdat ze haar gezin probeerde te redden. Adam vindt
dat de wet gewoon moet worden nageleefd. Hij pakt in de rechtszaal het hoedje van
Doris af en vertrekt zelfs uit het appartement.
Kip probeert de liefde van Amanda te winnen, maar die geeft
zich niet zo gemakkelijk. Hoewel ze de zaak gewonnen heeft, houdt nog steeds
van Adam. Die ziet dat Kip probeert om Amanda te verleiden en stormt met een
pistool het appartement van Kip binnen. Hij is tevreden als Amanda zegt dat
niemand het recht heeft om een ander neer te schieten, waarna een einde volgt
dat helaas wat aan de flauwe kant is.
Adam’s rib kent ondanks
de afloop een sterk scenario, fantastische humor en geweldig spel, vooral van
Spencer Tracy die een soort heimwee weet over te brengen naar de jaren veertig,
waarin mensen nog wat goedmoediger met elkaar omgingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten