Lichtvoetig en glad drama rond vrouwenversierder.
Het verhaal over de grootste vrouwenversierder in de
geschiedenis, Casanova, wordt bij Lasse Hallström vooral een verhaal over een maskerade.
Dat kan zich niet anders afspelen dan in Venetië rond het carnaval. In het
begin van de film zien we Casanova schrijven in zijn autobiografie waarin op elke
pagina weer een andere vrouw zijn enorme seksuele lust stilt. Er is één vrouw
die hij nog niet genoemd heeft en die heel bijzonder is, namelijk Francesca.
Het verhaal begint met de moeder van Casanova die weggaat
naar de stad Venetië. De grootmoeder die Casanova onder haar hoede krijgt, zegt
dat het in haar bloed zit om te gaan hoereren. Daarna maakt de film een sprong
naar 1753. Casanova is inmiddels een knappe jongeman, die graag met alle
vrouwen in bed duikt. Als hij een jonge non verleidt, wordt hij achtervolgd
door de politie. Hij ontsnapt over de rode daken van Venetië en komt terecht in
een universiteit waar een als man vermomde vrouw, zich baserend op schrijver Guardi,
een toespraak houdt over vrijheid voor vrouwen. Ze pleit tegen de stelling dat
vrouwen thuisonderwijs zouden moeten krijgen omdat ze de mannen maar op stang
jagen.
Casanova is in haar ban als ze haar snor weghaalt en zich
blootgeeft, maar bereikbaar is ze niet voor hem. De doge wil zelfs dat hij
Venetië verlaat als hij niet een respectabele vrouw trouwt en zich rustig
houdt.
Die vrouw moet Victoria zijn, een jong hysterisch blondje. Zij
wordt al begeerd door Giovanni, die haar vanuit zijn raam dagelijks in de gaten
houdt. Zijn zus Francesca, dezelfde vrouw die eerder op de universiteit pleitte
voor meer vrijheid voor vrouwen, is uitgehuwelijkt aan een rijke man uit Genua.
Zoals gezegd is de film een maskerade waarbij het lang onduidelijk is voor de
autoriteiten wie nou precies die onruststoker Guardi is. De man die ze
verdenken, blijkt analfabeet.
Fraai is de rol van Paprizzio, de rijke man uit Genua. Casanova
voert hem naar zijn huis. Omdat hij erg dik is wil hij graag afvallen voor hij
zijn geliefde ontmoet. Casanova weet wel een behandeling met een of andere
vloeistof. Daartoe moet hij een tijdje op tafel blijven liggen. Een buitenkans
voor de vrouwenversierder om zich tijdens het carnaval uit te geven voor de
Genuaan. Als Francesca er echter achter komt dat hij niet haar bedoelde man is,
maar een ordinaire vrouwenversierder, is ze eerst boos, maar later, als ze
begrijpt dat Casanova het voor haar opneemt, geeft ze zich moeiteloos aan hem
over.
Daarvoor speelt zich nog een mooie scène af op het San Marco
plein waar Francesca en Casanova tot de galg veroordeeld zijn. De inquisiteur
geeft juist het bevel de galgen op te halen, als er een koets komt aangestormd
met een kardinaal die zegt dat de twee worden vrijgesproken omdat de paus die dag
jarig is. Terwijl Casanova en Francesca het schavot af komen, komt er echter
nog een koets, nu met de echte kardinaal waardoor het nog een moeilijke tocht
is om door de stad de boot van Paprizzio, die inmiddels de moeder van Victoria
gestrikt heeft, te bereiken waarmee ze naar Genua varen. Giovanni blijft achter
met Victoria, dus iedereen tevreden, op de katholieke kerk na natuurlijk.
Sommige beelden zijn fraai zoals de ballonfok op de boot van
Paprizzio, maar helaas is het allemaal wel erg glad, zoals de beelden van Casanova
en Francesca in een heteluchtballon en op het eind, kussend op de regen. De
kijker ziet als het ware de regisseur zijn locaties kiezen, zoals
onvermijdelijk op het San Marcoplein en de kanalen en de lagune, ondersteund
door uitpuilende boezems, violen en vivaldi.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten