Boeiend inkijkje in de wereld van het moderne ondernemen.
De broers Edial en Floris Dekker waren in hun jeugd bevriend met de zoon van filmmaker Frans Bromet. Na hun studie zijn ze, net als veel andere jongeren, naar Berlijn gegaan om daar hun geluk te beproeven op internetgebied. Ze stampten het kleinschalige activiteitenplatform Gidsy uit de grond, dat aanbieders en gebruikers van activiteiten zoals workshops of rondleidingen bij elkaar brengt. Bromet die gemakkelijk toegang tot hun heeft en hen ook al eerder filmde, volgt de ontwikkeling van hun bedrijf, dat ergens bovenin een complex in Berlijn gevestigd wordt.
De broers Edial en Floris Dekker waren in hun jeugd bevriend met de zoon van filmmaker Frans Bromet. Na hun studie zijn ze, net als veel andere jongeren, naar Berlijn gegaan om daar hun geluk te beproeven op internetgebied. Ze stampten het kleinschalige activiteitenplatform Gidsy uit de grond, dat aanbieders en gebruikers van activiteiten zoals workshops of rondleidingen bij elkaar brengt. Bromet die gemakkelijk toegang tot hun heeft en hen ook al eerder filmde, volgt de ontwikkeling van hun bedrijf, dat ergens bovenin een complex in Berlijn gevestigd wordt.
In het eerste deel Een
vliegende start horen we dat Ashton Kutcher, een Amerikaanse filmster, graag
investeert in hun bedrijf. Een start-up, heet dat in moderne termen. De jonge
honden leggen met een brede glimlach uit dat Gidsy tien procent van de omzet krijgt.
Het risico dat een investeerder loopt wordt goed gemaakt doordat er altijd wel
één op de tien bedrijven, waarin hij investeert, succesvol blijkt. Ze trekken getalenteerd
personeel aan en geven dat een aandeel in het bedrijf, hetgeen de motivatie
versterkt. Een office manager blijkt hard nodig voor alle zaken die niet geregeld
worden. Naast kantoren in onder andere Amsterdam, New York en Berlijn willen ze
graag in alle hoofdsteden van de wereld een knooppunt hebben.
Ze worden zelfs uitgenodigd voor een diner met de koningin in het paleis op de Dam (zie foto).
Bromet volgt hen op de voet en stelt op zijn bekende lijzige
toon kritische vragen. Ze geven toe dat ze hoge verwachtingen hadden maar denken
dat de belofte lijkt werkelijkheid te worden, ook al raken ze zelf het eigendom
met alle investeerdersrondes en personeelsdeelname voor het grootste deel kwijt.
Met het één jarig bestaan is het succes nog maar een verhaal. Er moeten meer
organisaties aan Gidsy deelnemen. Van vijftienhonderd moet het aantal
deelnemers naar vijftienduizend, anders komen ze in financiële problemen.
In het tweede deel Hobbels
op de weg is er een belangrijke boardmeeting over de voortgang van het
bedrijf. De charismatische Edial wil liever niet dat Bromet de bespreking filmt.
Zij hebben al hun concentratie nodig om hun zaak te bepleiten. Bromet werpt nog
wel een blik door het raam. Edial is na afloop niet ontevreden maar ze moeten
er nog wel investeerders bij zoeken voordat hun twee oude investeerders verder
willen gaan. De filmster is inmiddels afgehaakt.
In het vervolg is Edial vooral bezig om de toekomst veilig
te stellen. Dat is niet gemakkelijk. Hij kan ook niet teveel druk op de investeerders
uitoefenen. Hij moet zijn personeel inlichten over de moeilijke financiële
toestand, maar gaat er vanuit dat het goed komt. Bromet speelt de advocaat van
de duivel. Zakken ze niet weg in drijfzand? Edial noemt het liever een
schaakspel. Floris is niet gestrest maar beaamt dat het een spannende tijd is. Bromet
praat ook met de ouders, die niet veel meer over de ontwikkelingen weten dan
hij. Vader Dekker roemt hun idealisme, de moeder denkt dat het allemaal wel
goed komt.
Later skypt Bromet vanuit huis met de jongens over de
ontwikkelingen. Ze hebben een gesprek gehad met een groter bedrijf dat hen wil
overnemen. Maar dan moeten jullie onder een baas werken, zegt Bromet, en dat
willen jullie toch niet? We zullen zien, antwoordt Edial. Net als zijn broer schiet
hij, in ieder geval voor de film, nooit uit zijn slof, maar steeds blijft hij de
vriendelijkheid zelve. Ook als hij in het nieuwe bedrijf als hoofd van de
afdeling mobiele applicaties achter een laptop zit. ‘Je bent er niet op vooruit
gegaan,’ sneert Bromet die op zijn kleine beeldscherm wijst. Edial zegt dat de grote
schermen nog in de oude locatie staan en gaat weer verder met zijn werk. De flegmatieke
Floris vindt het lekker om eens vroeg thuis te zin en dan niets aan zijn hoofd
te hebben.
Tijdens de aftiteling lezen we dat Floris naar zijn vriendin
in New York vertrekt en daar zelf weer een bedrijf wil starten. Edial werkt nog
steeds als Head of Mobile.
Hier
de veelbelovende intro.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten