Intiem portret van twee Koreaanse vrouwen op het platteland
De Zuid Koreaanse filmmaakster Hyuckjee Park maakte met With or without you een intiem portret
van twee vrouwen die tuinieren op het Koreaanse platteland. Zij wonen samen
omdat de een, Maggi, geen zoon meer kon krijgen. Omdat het voor de jaren zestig
in Korea belangrijk was dat een vrouw een zoon had, riep zij de hulp in van de
verstandelijk gehandicapte Chunhee. Meestal gaat dit soort surrogaat moeders na
de zoogtijd terug naar huis, maar in het geval van Chunchee leidde dit tot een
levenslange verbintenis, die twee jaar door Park wordt gevolgd en met liefde
gefilmd.
Het is een mooi gezicht hoe de twee oude vrouwen kromgebogen
op het erf rondscharrelen, de een met een rollator, de ander met een
kinderwagen. Ze kunnen beide niet meer fatsoenlijk staan, maar zijn nog altijd
druk in de weer. Maggi (88) in de moestuin, Chuncee (70) in de huishouding.
Maggi heeft duidelijk de broek aan. Ze zit er behoorlijk achterheen dat de
trage Chuncee de huishoudelijke taken uitvoert.
Maggi steekt een sigaret op en vertelt dat ze weliswaar,
behalve drie dochters, twee zoons heeft gehad, maar dat die allebei overleden
zijn, de eerste op twaalfjarige leeftijd door een typhoon, de tweede aan de
mazelen. Omdat zij inmiddels geen kinderen meer kon krijgen, haalde ze de 24
jarige Chuncee tegen betaling weg bij haar familie om een zoon voor haar te
baren. Daarna kon ze het niet meer over haar hart verkrijgen om de vrouw weg te
sturen.
De vrouwen gaan zorgzaam met elkaar om. Maggi doet druppels
in de ogen van Chuncee, samen eten ze een waterijsje. In de stad schuifelen ze
als twee schildpadden over de markt om schoenen te kopen. Maggi probeert
Chuncee de werking van het geld uit te leggen, maar Chuncee reageert daar niet
op. Ze heeft dan wel vier jaar school gehad maar kan niet verder dan drie
tellen. Maggi vindt het evenwel belangrijk dat Chuncee met geld kan omgaan als
zijzelf er straks niet meer is. Chuncee zegt tegen Park dat ze van haar moeder
niets mocht aanraken en zeker geen geld.
Maggi bidt voor een altaar waarop het portret van haar lang
overleden man staat. Ze hoopt dat ze spoedig bij hem zal zijn. Ze heeft last
van haar buik en wordt met liefde gemasseerd door Chuncee. Ze bekijkt met
gemengde gevoelens een langskomende uitvaartstoet in de buurt.
Een dochter van Chuncee neemt haar moeder mee naar de
kapper. Als ze op de stoel zit, ziet de dochter dat haar moeder haar schoenen
verkeerd om aan heeft. De kapster is blij dat de vrouw stilzit, maar dat komt
volgens de dochter omdat haar moeder ergens op kauwt.
Dramatisch is het kortdurende vertrek van Maggi omdat ze
haar dochter gaat helpen bij de oogst van paprika’s. Chuncee is overstuur als
ze aan zichzelf wordt overgelaten. Ze vraagt aan Park of ze Maggi niet wil
opbellen en vragen of ze thuiskomt. Stilstaande beelden van de bocht in de weg
waar ze wonen spreken boekdelen. Als Maggi godzijdank weer terug is, neemt Chuncee
haar handtas aan, waarna het gewone leven weer zijn loop neemt.
Inmiddels wordt het herfst en winter. Maggi brengt haar
verdiende geld naar de bank en zet het vast voor het moment dat Chuncee naar
een verzorgingstehuis moet. Een mooi verstild portret van twee oude vrouwen die
niet zonder elkaar kunnen.
Hier de trailer op
vimeo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten