Slapstick overheerst de ontroering in hilarische
voorstelling
Toneelgroep Golden
Palace pakt boeiende onderwerpen aan. Na de voorstelling Seksbom van afgelopen herfst, die over
de sterke seksualisering van jonge meisjes ging, staat nu de treurige toestand
van de maatschappij centraal. Via een grappige invalshoek wordt het verval van
ons sociale leven aan de kaak gesteld. De vier spelers, die zich voordoen als leden
van de amateurtoneelgroep De Toekomst, hebben ieder hun eigen opvattingen over
de wantoestand, hetgeen veel hilarische momenten oplevert, waardoor echter de
ernst enigszins verloren gaat.
De toon is meteen goed getroffen. De spelers stellen zich
kort voor aan een lange tafel en onder een groot doek met wolkenpartijen dat
verder niet in de voorstelling gebruikt wordt. John wil terug naar een meer
sociale, wellicht zelfs communistische maatschappij, Linda houdt een vurig
pleidooi voor meer onderlinge betrokkenheid, Menno voert actie tegen de
vervuiling door plastic en Victor is vooral geïnteresseerd in politieke
verandering, onder andere door korter werken en een basisinkomen.
Vervolgens krijgt ieder de tijd de eigen ideeën nader toe te
lichten. John (David Eeles, rechts op de omslag) vertelt dat hij als kok in een verzorgingstehuis
werkt en daar veel ellende ziet. Hij deed daarvoor de catering voor communitytheater
in Berlijn, dat Die Mutter van
Bertold Brecht speelde en laat een lied van Eisler horen waarin een
daklozenkoor het refrein zingt. Zijn performance is heel sterk en dat geldt ook
voor die van Linda (Monique Kuijpers. midden) die met net zoveel strijdlust haar
standpunt over verbinding probeert uit te leggen. Als je iemand uitsluit, zegt
ze, sluit je een deel van jezelf uit. Ze kiest daarom voor zachtheid en laat dit
zien aan de hand van een gesluierde dans. John ziet daarin mogelijkheden voor
een combinatie met Brecht, hetgeen tot een hilarische scène leidt.
Dan is het de beurt aan Menno (Titus Boonstra, boven) die in een
kringloopwinkel werkt en clownerie als middel ziet om zijn bedoelingen over te
brengen. Hij doet dit dan ook in een kolderieke sketch, waarin het plastic
bestek de anderen om de oren vliegt. Victor (Chiron Holwijn, links) tenslotte werkt in
een elektronicabedrijf en brengt zijn verbeterpunten in een amateuristische rap.
Zwakheden worden opgevangen door de dubbele bodem die de
constructie van een amateurvoorstelling biedt, waardoor ze als sneeuw voor de
zon verdwijnen. Na een scène waarin men verschillende maatschappelijke typen op
straat uitbeeldt waarbij een oud vrouwtje de dupe wordt van een gefrustreerde
kerel, zegt Linda dat ze nog op zoek zijn om een manier om het publiek te
bereiken, om het helemaal voor hun opvattingen te winnen. John raakt
teleurgesteld als hij merkt dat het publiek niet meedoet met hun uitbeelding
van recente rampen in een bewegend tableau. Victor wil het probleem op
systeemniveau op te lossen, maar Linda kiest voor een directe oplossing. Ze
ziet het publiek het liefst naakt op het podium, samen en nooit meer alleen.
Een grappige improvisatie van clowns op zoek naar een betere
wereld leidt tot een aankomst op een onbewoond eiland, waar ze volgens Victor
meteen kunnen beginnen om zijn vijfpunten programma tot uitvoering te brengen.
Linda trekt haar broek en shirt uit om meteen de vrijheid te kunnen voelen,
maar John, die de lachers vaak op zijn hand heeft, relativeert de boel door te
stellen dat hij niet weet of de brandweer het goed vindt als iedereen maar het
toneel op komt, waarna men afsluit met een toepasselijk lied dat Mijn utopie
heet.
De gekozen invalshoek biedt veel mogelijkheden om de
behoefte aan maatschappelijke verandering voor het voetlicht te brengen, maar
leidt tegelijk ook af van de ernstige bedoelingen van de sympathieke spelers.
Slapstick overheerst boven de ontroering over hun haast wanhopige pogingen om
iets aan de maatschappelijke wanorde te doen. Wellicht kan regisseuse Ingrid
Kuijpers het evenwicht tussen die twee nog herstellen voordat de perspremière
in Amersfoort plaatsvindt. Dat zou de voorstelling kunnen doen uitgroeien tot
een nog groter succes dan het al is.
Hier
mijn bespreking van Seksbom.
ik weet niet welke voorstelling U heeft gezien.
BeantwoordenVerwijderenmaar de voorstelling dat de meeste mensen vonden was verschrikkelijk en voor een heel groot gedeelte NIET te begrijpen.
Er is ook publiek tijdens de walgelijke voorstelling vertrokken
Ik kan er nog wel dieper op ingaan ( meerdere argumenten benoemen maar vind het niet de moeite waard om er meerdere woorden aan vuil te maken.
Ik heb zoals ik boven het artikel heb aangegeven de voorstelling van 24 september gezien. Regisseuse Ingrid Kuijpers zou nog veranderingen doorvoeren, maar hoe dat is uitgepakt kan ik niet zeggen. Het verbaast me dat de voorstelling zo zou zijn ontspoord.
BeantwoordenVerwijderen