Schrijver in een spagaat tussen Nederland en Zuid-Afrika
De biografie Koning
Eenoog van Toef Jaeger heeft als ondertitel Leven en werk van Henk van Woerden (1947-2005), de schilder en schrijver,
die van zijn negende tot zijn twintigste in Kaapstad woonde, een periode die
een grote invloed op zijn leven had.
Wim Brands toont een fragment waarin Van Woerden een verhaal
voorleest uit zijn eerste boek Moenie kyk
nie (1993) over een bezoek met zijn moeder aan een winkel, waar men glazen
ogen verkocht. Ze wilde een blauw oog kopen voor zoon Henk, die een aangeboren
oogafwijking had. Het werd een staalblauw oog maar dat viel volgens moeder niet
op, die zich er verder over verbaasde dat men glazen ogen in de uitverkoop had.
Brands vraagt of Van Woerden een doos had met glazen ogen
maar dat is Jaeger onbekend.
Brands geeft een korte schets van Van Woerden als eeuwig
zoekende migrant en vraagt Jaeger, die hem al kende voor ze zijn biografie
schreef, wat voor man hij was.
Jaeger vond hem een grote, leuke man die haar anders naar
schilderijen liet kijken. In het overleg voor Writers Unlimited, het jaarlijkse literatuurfestival in Den Haag
dat komende donderdag weer losbarst, koos hij altijd andere gastschrijvers dan
de anderen. Hij had een dwarse kijk, was moeilijk voor anderen en ook voor
zichzelf.
Brands zegt dat men in Koning
Eenoog van de ene in de andere verbazing valt.
Jaeger had genoeg materiaal. Ze wist niet dat Van Woerden
alles opschreef en bewaarde. Daarbij waren de brieven van zijn moeder aan zijn oma,
die in een koffer zaten en een beeld gaven hoe het gezin in Kaapstad overleefde.
De moeder van Henk maakte het niet lang, de andere kinderen in het gezin werden
in een weeshuis geplaatst. Henk was daarvoor te oud en doolde door Kaapstad. Hij
maakte wel de middelbare school af en ging naar de kunstacademie. Omdat hij
dacht dat hij in Nederland betere kansen had en slecht met zijn schoonouders
overweg kon, keerde hij in 1969 terug naar zijn geboorteland. Hij werd echter
niet met open armen ontvangen. Over de gevoelens van Henk in de periode rond de
dood van zijn moeder is weinig bekend. Hij was tot zijn spijt niet bij haar
begrafenis en miste zijn broer Hans heel erg. Later verbleef hij ook op Kreta
vanwege een beter klimaat dan het koude Nederlandse.
Brands vraagt naar de reden dat het gezin naar Kaapstad
ging.
Dat had te maken met het feit dat de vader van Henk fout was
geweest in de oorlog. Eenmaal terug in Nederland werd hij alsnog opgepakt en te
werk gesteld. Zijn leven lang zocht hij aansluiting. Aan het eind bedacht hij
een identiteitsmachine, waar men een nagel in diende te doen en daardoor iemands
identiteit kon achterhalen, een project dat echter mislukte.
Brands vraagt welke betekenis het voor Henk had dat zijn
vader bij de NSB was geweest.
Henk kwam erachter door een brief van de eerste geliefde van
zijn vader. Hij interviewde haar en nam de gesprekken op op bandjes. Daarop
klinkt hij heel rustig, maar in zijn verhalen is hij emotioneel. Moenie kyk nie is gebaseerd op de
brieven uit de koffer van zijn oma. Er zijn ook opnames van gesprekken met de
Grieke dader van de moord op Verwoerd.
Brands vraagt naar de merkwaardige verhouding die Van
Woerden met Zuid–Afrika had.
Jaeger zegt dat hij persoonlijk niet, maar in zijn boeken
wel geëngageerd was. Hij had dat van huis uit niet meegekregen.
Brands vraagt of Van Woerden verscheurd werd.
Na zijn boek Een mond
vol glas ging hij terug naar Zuid-Afrika maar vond
daar geen aansluiting. Men verweet hem dat hij, net als Gerrit Komrij die het
Ingrid Jonker archief had opgekocht, hun erfgoed had gejat. Dat raakte hem
diep.
Van Woerden overleed in Minneapolis, waar hij Writer in Residence was aan de
universiteit van Michigan, door een hartstilstand op 57 jarige leeftijd. Jaeger
noemt Van Woerden een echte Amsterdammer maar ook een migrant. Ze raadt geïnteresseerde
lezers aan te beginnen met Moenie kyk nie
(1993)en daarna Een mond van glas (1998)
dat ze zijn mooiste boek vindt.
Aangepast om 10:16 na een aanmerking van Manon Uphoff, zie hieronder.
Aangepast om 10:16 na een aanmerking van Manon Uphoff, zie hieronder.
Een mond vol glas gaat niet over dichteres Ingrid Jonker, maar vertelt de geschiedenis v Demitrios Tsafendas en de moord op premier Hendrik Verwoerd.
BeantwoordenVerwijderenBedankt, Manon, ik zal het aanpassen!
VerwijderenDank.
BeantwoordenVerwijderen