Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 11 januari 2015

Theaterrecensie: Theo Maassen, Zonder pardon, Vara- tv registratie, 10 januari 2015


Maassen trekt alle registers open

Gisteravond zond de Vara de eerdere show Zonder pardon (2008-2009) van Theo Maassen uit, opgenomen in het Oude Luxor Theater in Rotterdam op 17 september 2009. De show volgde op Tegen beter weten in (2005-2006) waarmee hij doorbrak en was andermaal vlekkeloos. Bijna twee uur lang weet Maassen te boeien Het verbaasde mij dat zijn tekst na vijfenhalf jaar nog in geen enkel opzicht gedateerd is. Zijn schets van het probleem van de radicale islam is zelfs actueel te noemen. 

Bij het herkijken van de show valt op dat Maassen (Oegstgeest, 1966) moeiteloos van het ene register in het andere schiet. Hij kan heel hard zijn, zoals tijdens zijn opkomst, maar een ogenblik later weer zacht en vertederd. Het leuke van Maassen is dat daarop meestal een sterke grap volgt.

Veel tijd is ingeruimd voor het prille vaderschap, waar Maassen niet voor in de wieg gelegd is. Het is dan wel leuk om een dochter te hebben, maar die boeit wel zijn handen. Later schaamt hij zich als hij bedenkt dat zijn dochter later deze show zal terugzien.

Maassen heeft zich verdiept in alle mogelijke onderwerpen. Hij weet daar veel van. Vrouwen kunnen ook spuiten en zelfs het voorvocht van de man is al voldoende om een kind te verwekken. Hij kijkt de zaal in en weet zo wie door voorvocht is voortgebracht. Het zijn mensen die intolerant zijn en kortzichtig. PVV stemmers. Hij geeft toe dat hij zelf ook op de PVV gestemd heeft en laat daarna een stilte vallen. Dan verklapt hij dat hij dit gedaan heeft omdat de naam zo erg lijkt op die van zijn favoriete voetbalclub uit zijn woonplaats Eindhoven. Die kan Rotterdam in zijn zak steken.

Hij komt terug op het jaar dat zijn ouderlijk gezin in Duitsland woonde. Hij spreekt een aardig woordje Duits, zo blijkt uit een grap waarin hij vertelt hoe brandweermannen bij brand via een ijzeren paal naar beneden roetsjen, met als slot zijn verbazing waarom ze niet gewoon beneden blijven.

In een sketch over het Nederlandse paspoort trekt hij alle registers open. Waarom prijken er leeuwen met een zwaard op de omslag? Dat is niet des leeuws, die genoeg hebben aan hun klauwen. Men had beter voor kikkers op de omslag kunnen kiezen, gezien de temperaturen in ons land. En dan de tekst eronder: Je maintiendrai. Ik zal handhaven. Hoezo? Later komt hij daar nog eens op terug door onze hang aan de bestaande orde te bekritiseren. Traditie, daar heeft hij niet veel mee. Hij loopt daarmee vooruit op de Zwarte Pieten discussie die in later jaren heftig opkwam.

Maassen schuwt de grote vragen niet. Waar komen we vandaan en waar gaan we naar toe? Het is hem te prijzen dat hij geen blad voor de mond neemt. Drie dagen geleden zei hij in De Spits dat hij na de aanslag op Charlie Hebdo gewoon doorgaat met grappen maken. ‘Het meest wijze en het beste om te doen is om precies zo door te gaan. Dus: vooral grappen blijven maken. We moeten ons niet gek laten maken. Cabaretiers of cartoonisten moeten ook niet extra stoer gaan doen, maar we moeten moslimgrappen ook niet gaan vermijden.

In de show zegt hij dat hij zelf geen moslim kent, niemand van hen in zijn vrienden of kennissen groep heeft. Ja eentje. Cabaretier Najib Amhali, die naar zijn shows komt en omgekeerd, waarop hij meteen grapt dat men nog moet betalen om een moslim te zien en te horen.

Zonder pardon is een grootse show, waarbij de kijker op het puntje van zijn stoel zit en af en toe stikt van het lachen. Dat Maassen daarbij nog de nodige inspiratie voor de toekomst biedt, is een verademing.

Hier mijn bespreking van Met alle respect, hier de show Zonder pardon op de site NPO, nog te zien tot 20 januari a.s.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen