Barbie op een Siciliaans dorpsplein
Het gegeven is niet onbekend in film en literatuur: een
jongen in de ban van een mooie vrouw. Hij bespiedt haar maar ze is
onbereikbaar. Schrijvers weten er wel raad mee. Alberto Moravia kon bladzijdelang
uitweiden over de stille fascinatie van zo’n jongeman, zijn dagdromerijen over
zijn perfecte geliefde, al is hij nog te jong om mee te doen met de
volwassenen, maar ook geen kind meer.
Deze omschrijving is toepasbaar op Renato Amoroso uit het
dorp Castelcuto op Sicilië ten tijde van het begin van de Tweede Wereldoorlog.
De film opent met een oproep om samen te komen luisteren op het dorpsplein naar
een belangrijke toespraak van Mussolini, die daarin de oorlog zal verklaren. Deze
belangrijke politieke gebeurtenis gaat voorbij aan Renato. Hij heeft net een
nieuwe fiets en spurt daarmee naar zijn klasgenoten die op de boulevard de wacht
houden bij het huisje van Malèna Scordial die in haar twintiger jaren is.
Renato wil graag bij hen horen, maar het pleit daarover is nog niet beslist.
Hij is klein van stuk en draagt nog een korte broek.
Malèna is de dochter van hun dove leraar Latijn. De jongens
nemen hem graag op de hak waar het om de eerbaarheid van zijn dochter gaat,
terwijl hij denkt dat ze alleen vragen om naar de w.c. te mogen. In het dorp koestert
ze de bewondering van de mannen en de minachting van de vrouwen. Haar naam gaat
vaker over de tong als haar man weggaat in het leger en nog vaker als hij
blijkt te zijn gevallen. Vele kandidaten dingen naar haar hand, tot ergernis
van Renato die haar helemaal voor zichzelf heeft bedacht. Er volgt zelfs een
rechtszaak, aangespannen door een vrouw van een tandarts, waarna de oude
advocaat die Malèna bijstaat, zelf naar haar liefde dingt. Vanuit een
kijkgaatje in haar dak houdt Renato het allemaal in de gaten. Hij volgt haar
ook naar het huis van een onbekende, die, als hij eenmaal naar boven geklommen
is, haar oude vader blijkt te zijn. ’s Nachts komt hij klaar met een slipje dat
hij van haar lijn heeft gestolen.
Fraai zijn de vele verbeeldingen van Renato. De eerste keer,
als hij spijbelt van school om op de boulevard haar huisje in de gaten te
houden, droomt hij dat ze hem vraagt sigaretten voor hem te halen en haar benen
toont als ze hem geld geeft,dat hij natuurlijk meteen op de grond laat vallen. Hij
ziet hen ook terug in de film, zij als een losbandige vrouw of anders als Jane terwijl
hij natuurlijk de onoverwinnelijke Tarzan is. Hij troost haar als haar man
blijkt te zijn overleden en smeekt bescherming voor haar af in de kerk.
Toch mist er iets. Ontwikkelingen zijn er eigenlijk niet tussen Renato en Malèna. De
vader van Renato reageert woest op het gespijbel en het gedrag van zijn zoon en
zet later een prostituee in om hem af te helpen van zijn manie. Het is toch vooral
de ongelooflijke ongenaakbaarheid van Malèna die tegen gaat staat. Ze loopt als
een Barbie in een rechte lijn over het dorpsplein waar iedereen haar bekijkt
maar zij niemand een blik waardig keurt. Ook Renato niet. Tenminste tot het
slot en dan maar een mager bedankje dat hij haar helpt om sinaasappelen bijeen te
rapen, die uit de boodschappentas gevallen zijn.
Malèna is gemaakt
naar een verhaal van Luciano Vincenzoni, die ook meeschreef aan het scenario. Wellicht
is de Malèna in het verhaal minder gemaakt, minder buitenkant dan in de film.
Hier
de trailer.
M van Bergen schreef op Facebook: Een fraaie coming-of-age film. Er is inderdaad weinig ontwikkeling tussen Renato en Malène, maar de maker benadrukt m.i. daarmee bewust de ongrijpbaarheid van de dame. Ik vind die keuze wel legitiem. Verder vind ik 'Barbie' een wat ongelukkig gekozen vergelijking omdat Barbie vooral een ideaalbeeld is van meisjes (opgedrongen door de industie) en niet van jongetjes. Ik miste niet echt wat; Franse en Italiaanse filmmakers zijn over het algemeen niet zo van de wervelende plots. Dat geeft ze een eigen identiteit en ik persoonlijk vind de films vaak geloofwaardiger dan de overdreven verhaallijnen uit Hollywood. Voor wat het waard is.
BeantwoordenVerwijderenIk bedankt hem voor zijn uitvoerige reactie en zei hem dat er wel wat in zat.