Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 9 maart 2014

Filmrecensie: Le gamin au vélo (2011), Luc en Jean-Pierre Dardenne





De tragiek van een jongen zonder ouders..

Bij de geboeders Dardenne weet men wat men te wachten staat. Hun films zijn altijd levensechte en sterk portretten van mensen die het niet gemakkelijk hebben. In Le gamin au vélo is dat Cyril Catoul, een jongen van nog net geen twaalf jaar, die door zijn vader vanwege omstandigheden naar een centrum is gestuurd. De jongen wil dolgraag terug naar zijn vader en onderneemt allerlei pogingen hem te zoeken en, als hij hem eenmaal gevonden heeft, bij hem te blijven.

In het begin gaat het om een mountainbike die van Cyril was. Hij kan zich niet voorstellen dat zijn vader het rijwiel heeft verkocht. Als hij weggegaan was uit zijn appartement had hij hem eerst aan zijn zoon teruggegeven. Hij ontsnapt uit het centrum en gaat zijn de woning van zijn vader om vast te stellen dat hij daar nog steeds woont. Hoewel niet wordt open gedaan, komt hij binnen met de smoes dat zijn arm gewond is en hij naar de medische dienst moet. Als hij voor de deur van zijn vaders woning staat, wordt er niet open gedaan. De leiding achtervolgt hem en snapt hem in een medische dienst die onderin het gebouw gevestigd is. Cyril klampt zich vast aan een vrouw die in de wachtkamer zit, maar zij kan hem niet redden, dan nog niet. De leiding toont hem het lege appartement van zijn vader. Zijn fiets is er niet.

Het is verrassend dat de vrouw, aan wie hij zich vastklampte, uit heeft gezocht aan wie zijn vader de fiets verkocht en dat ze deze heeft teruggekocht. De jongen is zo blij dat hij haar achterna fietst als ze van het centrum weg rijdt. Bij de ingang zegt ze e dat ze op dat moment geen tijd voor hem heeft. Ze spreken af dat hij in het weekend bij haar mag komen.

In die weekenden gaat Cyril op zijn fiets op zoek naar zijn vader. Als hij in een café is om navraag te doen, steelt een andere jongen de fiets, maar hij achtervolgt de jongen en pakt hem weer terug. De vrouw die hem in de weekenden opvangt, heet Samantha en zij is kapster. Omdat Cyril zich in de kapsalon verveelt vraagt zij zich af of hij misschien alleen de zondagen moet komen, als zij niet werkt.

Om Cyril te helpen heeft Samantha het adres van de vader opgespoord. Hij is daar niet, maar ze horen dat hij in een keuken van een restaurant werkt. De vrij jonge vader gedraagt zich afstandelijk, wil liever niets met zijn zoon te maken hebben, maar eerst zijn financiën weer op orde hebben. Op de terugweg krabt Cyril zichzelf in de auto uit onmacht en verdriet. Opnieuw wordt zijn fiets gestolen. De jongen is hem nu sneller af en brengt hem naar een barak waar een dealer zit. Deze palmt de jongen voor zich in.

Samantha is niet blij dat Cyril op het verkeerde pad gaat. Ze wil hem tegenhouden, maar Cyril ontsnapt en voert een klus uit voor de dealer. Met het geld gaat hij naar zijn vader, maar die wil het niet aannemen. De mannen zijn naar de politie gegaan. Samantha schikt de zaak. Ze betaalt de schade terug aan de mannen die overvallen zijn.

Cyril leert langzaamaan zich te verontschuldigen voor zijn gedrag. Zowel tegen de mannen die hij heeft neergeslagen met een honkbalknuppel, als tegen Samantha. Hij wil graag bij haar blijven.   

Met geen woord gerept over de moeder. De rusteloosheid van de ondernemende, koppige, eigengereide, maar lieve jongen wordt erg goed weergegeven door de hoofdpersoon.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen