Literaire duizendpoot, wandelend symfonieorkest.
‘Zo speel ik veel personen heel alleen en geen voelt zich
voldaan en rechtgedaan.’ Met deze zinsnede uit Richard III van Shakespeare
begint deze voorstelling.
Tom Lanoye (1958) was een van de eerste schrijvers die de
behoefte voelde op het toneel te gaan staan en daar zijn teksten voor te lezen,
te declameren, te spelen. Het was in de jaren tachtig nog niet gewoon dat een
schrijver zich daaraan over gaf. Misschien kwam het door zijn moeder, een
amateur actrice, dat hij dat spoor volgde. In de documentaire vertelt hij dat
hij in de slagerij van zijn vader vaak de rollen van zijn moeder vaak met haar
repeteerde. Een slagerij is zelf ook een soort toneel, waarin boeiende dialogen
gevoerd worden. Zijn vader keek soms vloekend door het gordijn wie zijn
middagrust verstoorde en trad dan weer met een opgewekt gezicht de slagerij
binnen.
De titel van de documentaire kan dan ook misschien wel in
twee betekenissen verstaan worden. Als de vraag die zijn vader vaak aan zijn
klanten gesteld zal hebben en die er bij zijn zoon werd ingepompt, maar ook als
de behoefte van de schrijver om zich niet op te sluiten op zijn kamer, maar
contact te zoeken met zijn publiek. Hij sleepte ook andere schrijvers zoals
Herman Brusselmans mee het toneel op. Lanoye acht zich in dat opzicht een
zondagskind: zijn theatrale activiteiten passen prima in deze tijd.
Woord en vlees is een bijzondere combinatie. Daaruit bestond
dus zijn jeugd. De toneelteksten van zijn moeder en het vlees dat zijn vader
houwde in Sint-Niklaas. Bloed zou de kracht van het leven zijn. Woede werd de
motor van Lanoye. Op de vraag of hij woester is geworden in de loop der jaren,
antwoordt Tom dat hij heeft geleerd zijn woede beter te formuleren, iets dat
een gerenommeerd schrijver toekomt. Anders dan een balletdanser die stijve
spieren krijgt wordt de pen van een schrijver met de jaren scherper.
Behalve schrijven en optreden bewerkte Lanoye toneelteksten,
van Shakespeare bijvoorbeeld, was hij stadsdichter van Antwerpen en maakte hij
films en speelde daarin. In deze documentaire komen verschillende personen voor
die hem goed kennen, zoals een uitgever, een collega-schrijfster en een redactrice.
Een speciale plaats komt activiste en dichteres Antjie Krog toe die samen met
Lanoye een theatervoorstelling maakte. Volgens haar schrijft hij dialogen met
passie.
Lanoye heeft een speciale band met Zuid-Afrika. Hij was
erbij toen Mandela op 9 mei 1994 zijn befaamde toespraak hield tot zijn
landgenoten en woont de helft van het jaar in Kaapstad met uitzicht op de
Tafelberg. Hij schreef daar Sprakeloos (2009), een niets ontziende
hommage aan zijn moeder, en maakt ook voorstellingen in het Afrikaans.
Slechte recensies zijn voor een liefhebber van het werk altijd moeilijk te verteren.
BeantwoordenVerwijderenIk heb documentaire gezien en vond hem prachtig (zowel de documentaire als Lanoye). Leyuke man, leuke, goede, filosofische teksten. Goed op het toneel en goed in het voorlezen. Sprakeloos ken ik (nog) niet, maar ik ben zeker van plan het te gaan lezen op basis van de stukjes die ik in de documentaire heb gezien, zijn verhaal erover en jouw recensie.
BeantwoordenVerwijderen