Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 16 maart 2012

Tom Lanoye - Mag het iets meer zijn? (2010), documentaire van Guido de Bruyn


Literaire duizendpoot, wandelend symfonieorkest.

‘Zo speel ik veel personen heel alleen en geen voelt zich voldaan en rechtgedaan.’ Met deze zinsnede uit Richard III van Shakespeare begint deze voorstelling. 

Tom Lanoye (1958) was een van de eerste schrijvers die de behoefte voelde op het toneel te gaan staan en daar zijn teksten voor te lezen, te declameren, te spelen. Het was in de jaren tachtig nog niet gewoon dat een schrijver zich daaraan over gaf. Misschien kwam het door zijn moeder, een amateur actrice, dat hij dat spoor volgde. In de documentaire vertelt hij dat hij in de slagerij van zijn vader vaak de rollen van zijn moeder vaak met haar repeteerde. Een slagerij is zelf ook een soort toneel, waarin boeiende dialogen gevoerd worden. Zijn vader keek soms vloekend door het gordijn wie zijn middagrust verstoorde en trad dan weer met een opgewekt gezicht de slagerij binnen.

De titel van de documentaire kan dan ook misschien wel in twee betekenissen verstaan worden. Als de vraag die zijn vader vaak aan zijn klanten gesteld zal hebben en die er bij zijn zoon werd ingepompt, maar ook als de behoefte van de schrijver om zich niet op te sluiten op zijn kamer, maar contact te zoeken met zijn publiek. Hij sleepte ook andere schrijvers zoals Herman Brusselmans mee het toneel op. Lanoye acht zich in dat opzicht een zondagskind: zijn theatrale activiteiten passen prima in deze tijd.

Woord en vlees is een bijzondere combinatie. Daaruit bestond dus zijn jeugd. De toneelteksten van zijn moeder en het vlees dat zijn vader houwde in Sint-Niklaas. Bloed zou de kracht van het leven zijn. Woede werd de motor van Lanoye. Op de vraag of hij woester is geworden in de loop der jaren, antwoordt Tom dat hij heeft geleerd zijn woede beter te formuleren, iets dat een gerenommeerd schrijver toekomt. Anders dan een balletdanser die stijve spieren krijgt wordt de pen van een schrijver met de jaren scherper.

Behalve schrijven en optreden bewerkte Lanoye toneelteksten, van Shakespeare bijvoorbeeld, was hij stadsdichter van Antwerpen en maakte hij films en speelde daarin. In deze documentaire komen verschillende personen voor die hem goed kennen, zoals een uitgever, een collega-schrijfster en een redactrice. Een speciale plaats komt activiste en dichteres Antjie Krog toe die samen met Lanoye een theatervoorstelling maakte. Volgens haar schrijft hij dialogen met passie.

Lanoye heeft een speciale band met Zuid-Afrika. Hij was erbij toen Mandela op 9 mei 1994 zijn befaamde toespraak hield tot zijn landgenoten en woont de helft van het jaar in Kaapstad met uitzicht op de Tafelberg. Hij schreef daar Sprakeloos (2009), een niets ontziende hommage aan zijn moeder, en maakt ook voorstellingen in het Afrikaans.

Tom Lanoye schreef het boekenweekgeschenk 2012, die in VN geen goede recensie krijgt.
Hier mijn recensie van Sprakeloos, een hoogtepunt in de Nederlandse literatuur. Komende woensdag 21 maart leest hij het voor in Carré. Hier zijn website.

2 opmerkingen:

  1. Slechte recensies zijn voor een liefhebber van het werk altijd moeilijk te verteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb documentaire gezien en vond hem prachtig (zowel de documentaire als Lanoye). Leyuke man, leuke, goede, filosofische teksten. Goed op het toneel en goed in het voorlezen. Sprakeloos ken ik (nog) niet, maar ik ben zeker van plan het te gaan lezen op basis van de stukjes die ik in de documentaire heb gezien, zijn verhaal erover en jouw recensie.

    BeantwoordenVerwijderen