Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 7 maart 2012

Het Baskische bedrijf Mondragón, Tegenlicht, 5 maart 2012


Een voorbeeld voor arbeiderszelfbestuur?

Het is alweer heel wat jaren geleden dat de horlogefabriek Lip in Besancon in het nieuws was. Na een dreigende bedrijfssluiting in 1973 namen de arbeiders de fabriek zelf over. Een mooi staaltje van arbeiderszelfbestuur, dat weinig navolging kreeg, al waren er in die jaren wel veel initiatieven tot medezeggenschap.

In het Baskische plaatsje Mondragón met 24 duizend inwoners werkte men in die tijd al op coöperatieve basis. Dit sociaal-economische model wordt wel het tovermiddel genoemd tegen crisis, hebzucht en vervreemding. Buitenlandse bedrijven komen er een kijkje nemen. De Amerikaanse staat denkt erover het opgekochte General Motors op vergelijkbare manier om te vormen.

Mondragón bezit 120 coöperaties, waarvan 87 industriële. Daarnaast zijn er acht onderwijscoöperaties, waaronder een universiteit die een kweekvijver is voor de vernieuwing van de coöperatieve gedachte. De werknemers zijn daarin tevens de eigenaren. Men legt 15000 euro in dat met het pensioen tegen rente wordt uitgekeerd. Daarnaast zijn er ook nog coöperatieve eetclubs in een pand dat van iedereen is en waar men samen eet als men dat wil.

Oprichter was de priester José Maria Arizmendiarrieta (zie foto), die in 1941 na de nederlaag tegen Franco zijn ideeën vorm gaf voor een rechtvaardige samenleving door het oprichten van een coöperatie.

Ook in politieke zin is in Mondragón de burger de baas. De burgemeester zegt dat hij niets beslist zonder zijn stadgenoten. Ze participeren in het bestuur. In zijn stad is de werkloosheid tien procent lager dan in Spanje. Door de coöperatieve gedachte kan men zich beter verweren tegen de crisis. Door solidariteit en hard werken maakt men het verschil. Een werknemer in een industriële coöperatie vertelt dat hij soms wel tien uur per dag werkt als de productie dat vraagt.

Een politieagent vertelt dat zijn stad bomaanslagen door de ETA niet gespaard is gebleven, maar dat die drang naar vrijheid zich hier manifesteert in het economisch model.

Een universiteitsstudent wil zelf een coöperatie beginnen en oefent daarvoor samen met elf anderen middels een sportproject.

De bank belegt het geld veilig op de Spaanse kapitaalmarkt. Bedrijfswinst wordt opnieuw geïnvesteerd. Door de financiële crisis in Europa maken ook sommige coöperaties een moeilijke tijd door. Arbeider Angel Tricio werkt binnen de huishoudcoöperatie Fagor op de afdeling combi-koelkasten. Hij hoort dat de lonen wellicht weer omlaag moeten en dat er arbeiders overgeplaatst moeten worden naar andere coöperaties. Ontslag is onmogelijk in dit systeem en het verplaatsen van een bedrijf, zoals in het kapitalistisch systeem gebeurt, evenmin, maar de samenwerking tussen de coöperaties maakt dat men weerbaarder is.  
  
Of de oprichter heilig wordt verklaard is afhankelijk van Rome, maar een comité in Mondragón bepleit hun zaak. Het is toch een wonder dat zich hier heeft afgespeeld. Een oud directeur vertelt in het museum ter nagedachtenis aan de oprichter over zijn ontmoeting als jongen met de 25 jaar oude priester die zo aardig was om hem te groeten. Hij noemt hem een man met groot moreel gezag, die vertelde dat het een teken is van vitaliteit om niet stil te staan, maar herboren te worden en zich aan te passen aan de omstandigheden.

Hier meer over deze Tegenlicht-uitzending, onder andere ook over de plannen met General Motors en de initiatieven om de oprichter heilig te verklaren. Het jaar 2012 is door de VN uitgeroepen tot het internationale jaar van de coöperaties, die ook beter zijn voor een duurzame ontwikkeling van de economie.



1 opmerking: