Zoon van de hindoestaanse diaspora.
Journalist, presentator en tenslotte ook romanschrijver Anil
Ramdas (1958 – 2012) maakte veel tv programma’s. Behalve voor de Groene
Amsterdammer, de NRC en de VPRO werkte hij voor OHM, al voelde hij zich volgens
zijn vriend Stephan Sanders verplicht om een bijdrage te leveren aan de
emancipatie van zijn volksdeel. Tijdens deze herdenking worden fragmenten
getoond uit zijn programma’s voor deze Hindoestaanse omroep.
In 1995 vraagt Anil aan Pamela Premdani hoe belangrijk het
geloof voor haar is. Zij ziet het televisiefragment na veertien jaar terug en
zegt dat Anil ontspannen overkwam en dat zijn vragen inspirerend voor haar
waren.
Met Stephan Sanders maakte hij het mediaprogramma Het
blauwe licht voor de VPRO. Sanders maakte een afspraak om met Anil daarover
te praten en ontmoette een huis vol familie in de Bijlmer waar Anil woonde.
Volgens Sanders was Anil ook een familieman.
Sanders leest een tekst voor van Anil uit 1995 over Surinamers
en Hindoestanen, die in twee culturen leven, de pré-moderne en de moderne, en
dat ze de traditie van het oosten en de vooruitgang van het westen willen
combineren. Dat gold ook voor Anil zelf, zegt Sanders.
In migrantenkringen kon hij behoorlijk provoceren, omdat hij
opkwam voor het individu.
We zien een fragment uit een programma waarin een vader een
beschermde houding toont ten aanzien van zijn zeventienjarige dochter. Ze mag
niet alleen op vakantie gaan. Dat is de grens.
Indra Boedjarath van OHM zegt dat Anil een vis uit het water
was en zich daarom zo bewust was van zijn omgeving. Hij verdiepte zich in de
Indiase cultuur waar de hindoestanen oorspronkelijk vandaan kwamen. Bollywood
films gaven hem de mogelijkheid om, zoals in Schuivende idealen, een
discussie te beginnen, bijvoorbeeld over de relatie tussen man en vrouw. Een
meisje krijgt problemen thuis als ze alleen uit gaat. Anil bevraagt de vader
naar het uiterlijke tijdstip dat de dochter thuis moet zijn en raakt de pijn
van de grens daaromtrent.
Het programma Huwelijk en echtscheiding uit 1997
waarin een vrouw vertelt dat ze haar man niet mag tegenspreken en door hem
geslagen werd, maakte vrouwen krachtiger, zegt Boedjarath.
In 1998 maakte Anil de driedelige documentaire serie De
inkt van de Veda’s, waarin we zien dat Indiase kinderen spelenderwijs de
heilige mantra’s opzeggen. Ook Anil deed dat als kind in Suriname. Zakenlieden
brengen een offer aan de heilige koe, waarmee ze aandacht geven aan het leven.
Puna is de favouriete stad van de yogi’s, die de stilte in zichzelf zoeken. In
Benares met uitzicht over de Ganges twijfelt Anil aan het leven dat gevolgd
wordt door een welkomer einde. De Veda’s zeggen dat er altijd meer vragen zijn
dan antwoorden.
Anil was zeer betrokken op de multiculturele samenleving. In
2000 discussieerde hij daarover met Paul Scheffer die het concept verwierp.
Anil vond dat Scheffer allochtonen stigmatiseerde en paniek zaaide. Het idee
dat allochtonen zich zouden moeten aanpassen om succesvol te zijn, strookte
niet met zijn opvattingen. De levendigheid waarmee hij sprak vertolkte zijn
gevoel, zegt Ruben Gowricham, die veel met Anil over de multiculturele
samenleving praatte.
Zijn laatste programma in 2011 luidde Wat Bollywood doet met Hindoestanen. Anil vertelt aan de hand van een fragment, waarin in
eerste instantie een dochter geen toestemming krijgt om met haar geliefde op de
trein te stappen, met passie over de ouderlijke liefde die het na een korte
maar heftige crisis wint van het ouderlijk gezag en leidt tot vrijheid voor de
dochter.
Een mooi einde van deze ode.
Mooi eerbetoon Rein.
BeantwoordenVerwijderenDe inkt van de Veda's heb ik toen zeker bekeken en wellicht nog ergens op een videoband staan.
Wijze woorden: er zullen altijd meer vragen zijn dan antwoorden.
heb nog nooit zo'n verzuurd oud wijf meegemaakt die zijn langspeelplaat had dolgedraaid over de slavernij (en hiermee constant zijn eigen verrotte gedrag en dat van andere soortgenoten goedpraten).
BeantwoordenVerwijderenDat soort geluiden heb ik ook gehoord van mensen die naar zijn debatprogramma's keken.
Verwijderen